اطلاعات گردشگردی بندرعباس

بندرعباس

شهر بندر عباس در جنوب ایران از مهمان‌نوازترین شهرهای استان هرمزگان است. ظرفیت‌های گسترده گردشگری در زمینه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی، این شهر را به یکی از شلوغ‌ترین شهرهای گردشگری ایران تبدیل کرده است. مراکز عمده تجاری و غذاهای محلی منحصربه‌فرد بندر عباس از دیگر جاذبه های این بندر هستند.

شهر بندر عباس در موقعیت ویژه‌ای به‌لحاظ جغرافیایی نیز قرار دارد و نزدیکی به آب‌های آزاد و مسیر ارتباطی کشورهای حاشیه خلیج فارس، بر اهمیت شهر بندر عباس می‌افزاید.

شهر بندر عباس مرکز استان هرمزگان است و دومین شهر بزرگ جنوب ایران محسوب می‌شود.

قرار گرفتن اسکله شهید رجایی، بندر شهید باهنر و کارخانه‌های بزرگ و متعدد صنعتی در بندر عباس، این شهر را به قطب بازرگانی و صنعتی جنوب کشور تبدیل کرده است. موقعیت خاص جغرافیایی بندر عباس باعث ورود گردشگران زیادی در طول سال به این شهر می‌شود.

بهترین زمان سفر به بندر عباس

از اوسط پاییز تا اواخر اسفند ماه است. اوایل بهار و ایام نوروز نیز این شهر از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند؛ گرچه در بهار هوا رو به گرمی می‌رود. روزهای تعطیل فصل پاییز و زمستان و نوروز، بندر عباس فصل شلوغ گردشگری را تجربه می‌کند.

به‌دلیل ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز در بندر عباس، هزینه‌های اقامت و تردد در این شهر بالا می‌روند، پس اگر محدودیت برای سفر در فصول سرد نداشته باشید، بهتر است در این زمان‌ها به این شهر سفر کنید.

جشنواره‌های «مجسمه‌های شنی بندر عباس» در بوستان ساحلی غدیر در مهرماه و «جهله نگاری» در روزهای پایانی سال و روزهای نوروز در سواحل سورو، از زیباترین مراسم در شهر بندر عباس هستند

مسجد دلگشا

مسجد دلگشا یا «مسجد جامع بندر عباس» از بزرگ‌ترین مساجد ایران در بندر عباس و مسجد مسلمانان اهل سنت است. قدمت این بنای تاریخی به بیش از ۲۵۰ سال پیش باز می‌شود.

معماری این مسجد بسیار زیبا و باشکوه است و در محراب مسجد کاشی‌کاری‌های برجسته به چشم می‌خورند. در سال ۱۳۸۷ پس از بازسازی پنج ساله، این مسجد مورد بهره‌برداری دوباره قرار گرفت.

نمایی از صحن و منرا ها و گنبد مسجد دلگشای بندر عباس از دور

عمارت کلاه فرنگی

قدمت این بنای تاریخی در مرکز شهر بندر عباس به دوره صفویه می‌رسد. شکل ظاهری این بنای تاریخی و قرار گرفتن گنبدی مانند کلاه روی بخشی از این عمارت باعث نام‌گذاری این بنای تاریخی شده است.

در گذشته این عمارت کاربرد تجارت‌خانه داشت و در اطراف آن آب انبارهای متعدد به چشم می‌خورد.

این اثر نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه امروزه امکان بازدید از داخل این عمارت وجود ندارد.

نمایی از کل ساختمان عمارت کلاه فرنگی در پارک اطراف در بندر عباس

مسجد گله داری

مسجد گله‌داری از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی بندر عباس است و در محله اوزی‌ها قرار دارد.

این بنا بر طبق اطلاعات کتیبه سنگی‌اش، توسط حاج شیخ احمد گله‌داری ساخته شده است. مسجد گله‌داری مناره، شبستان، صحن و منبر دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایی از غروب مسجد گله داری در بندر عباس

محله باستانی سورو

محله باستانی سورو در غرب شهر بندر عباس و در قسمت شمالی محله امروزی سورو قرار دارد. قدمت سکونت در این منطقه به دوران هخامنشی برمی‌شود و به‌دلیل قرار داشتن در شاه‌راه ارتباطی در گذشته، رونق فراوانی داشته است.

انواع سکه‌های قدیمی از دوران ساسانی، صفویه و قاجار در کاوش‌های باستان شناسی این محله به دست آمده‌اند که امروزه از آن‌ها در موزه بندر عباس نگهداری می‌شود. گشت‌وگذار در این محله تاریخی خالی از لطف نیست

تصویری از نمای بالای محله باستانی سورو و بناهای قدیمی آن

باغ پرندگان

باغ پرندگان شهر بندر عباس در چهار کیلومتری جاده بندر عباس-میناب قرار دارد. این پارک در مجموعه بزرگ پارک جنگلی طبیعت بندر عباس ساخته شده است. در این باغ گونه‌های متنوع پرندگان، در محوطه‌های بسته جداگانه نگهداری می‌شوند. در باغ پرندگان بندر عباس بیش از ۹۰ گونه از پرندگان در هفت بخش مختلف زندگی می‌کنند. ارتفاع بلندترین قفس این باغ به ۲۵ متر می‌رسد. امکانات مناسبی در این پارک برای گردشگران تعبیه شده است.

تجمع فلامینگوها در حوضچه باغ چرندگان بندر عباس

پارک ساحلی غدیر

پارک ساحلی غدیر از بهترین تفرجگاه‌های ساحلی بندر عباس است. در این پارک هتل، رستوران و تالار کنسرت شهید آوینی قرار دارد. در نوار ساحلی تفریحات آبی مانند قایق سواری، منطقه شنا و ایستگاه کرایه دوچرخه تعبیه شده است.

تماشای غروب خورشید در این پارک زیبا و بزرگ می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. جشنواره مجسمه‌های شنی بندر عباس، هر سال مهر ماه در این پارک برگزار می‌شود.

تصویری از پارک ساحلی غدیر بندر عباس و آلاپیق‌های آن

به گشت‌وگذار در بازارها و مراکز تجاری شهر بپردازید

مرکز خرید سیتی سنتر

این مرکز تجاری از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در شهر بندر عباس است. این مرکز تجاری با حدود ۵۰۰ مغازه در میدان ۱۷ شهریور قرار دارد و انواع لباس، ملزومات شخصی و لوازم‌خانگی در آن عرضه می‌شوند.

مرکز تجاری ستاره شهر

این پاساژ تجاری نیز در نزدیکی میدان ۱۷ شهریور قرار گرفته است و امکاناتی مانندفست فود، رستوران و سالن سینما دارد. در بین مغازه‌های این مرکز تجاری فروشگاه‌های عرضه لوازم کامپیوتری، موبایل فروشی و طلا ، ساعت و جواهرات نیز به چشم می‌خورند.

مجتمع تجاری ستاره جنوب

این مرکز تجاری در نزدیکی ساحل قرار دارد و طبقات مختلف آن کاربردهای اختصاصی دارند. طبقه همکف بورس طلا و جواهرات و طبقه‌های دوم و سوم مخصوص فروشگاه‌های پوشاک و لوازم شخصی است.

در طبقه‌های بالاتر شهر بازی سرپوشیده و سالن‌های سینما تعبیه شده‌اند. در مرکز تجاری ستاره جنوب فست فود و رستوران‌های متنوعی نیز وجود دارند که می‌توانید پس از خرید به آن‌ها سر بزنید.

مرکز خرید زیتون

این مرکز تجاری در مقایسه با دیگر مراکز نوساز قدیمی‌تر است و اجناس با قیمت مناسب‌تر را به مسافران و ساکنان بندر عباس ارائه می‌کند. برای بسیاری از گردشگرانی که در سال‌های قبل‌تر به بندر عباس سفر کرده‌اند، مرکز تجاری زیتون نام آشنایی دارد.

در طبقه همکف این مجتمع تجاری کافه‌ای کوچک با نوشیدنی‌های متنوع می‌تواند خستگی پس از گشت‌وگذار در این مرکز خرید را از بین ببرد.

بازار سنتی بندر عباس

بازار قدیمی بندر عباس از قدیمی‌ترین قسمت‌های شهر است و در عین حال از زنده‌ترین و پر ترددترین نقاط بندر عباس نیز هست. این بازار تنوع بالایی در ارائه محصولات مختلف بندر عباس دارد. انواع صنایع دستی جنوب ایران را می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

مرکز خرید نیلی

مرکز خرید نیلی در نزدیکی مجنمع تجاری ستاره جنوب و بازار سنتی بندر عباس قرار دارد. در این مرکز تجاری نیز فروشگاه‌های متنوع پوشاک، لوازم آرایشی و عطر و ادکلن فعالیت می‌کنند. می‌توانید پس از گشت‌وگذار در بازار سنتی و مجتمع ستاره جنوب، سری هم به این بازار بزنید.

سوغات و محصولات بندر عباس را بخرید

از بهترین بخش‌های سفر به شهر بندر عباس خرید سوغات بندر عباس از بازارهای ساحلی و دیگر مراکز خرید این شهر است. ماهی و میگوهای دریای جنوب از معروف‌ترین سوغات شهر بندر عباس هستند.

از بازار سنتی ماهی فروشان می‌توانید ماهی مورد نظرتان را تهیه کنید؛ اما به خاطر داشته باشید برای مسیرهای طولانی نمی‌توانید ماهی سوغات ببرید، زیرا احتمال خراب شدن آن در طول راه زیاد است.

 

خرما بیشترین بخش محصولات کشاورزی در بندر عباس را تشکیل می‌دهد. قسمت زیادی از تولید خرمای بندر عباس به کشورهای دیگر صادر می‌شود و بخشی از خرمای با کیفیت کمتر به محصولات جانبی مانند چیپس خرما و عسل خرما تبدیل و به گردشگران عرضه می‌شوند.

مرکبات بندر عباس کیفیت بالایی دارند و اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید، می‌توانید از طعم خوش این میوه ها لذت ببرید و به‌عنوان سوغات نیز از این محصولات بخرید.

صنایع دستی بندر عباس

بخش عمده‌ای از سوغات بندر عباس را تشکیل می‌دهند. «چنته» از متداول‌ترین صنایع دستی میان بانوان بندر عباس است که روی دار بافته می‌شود و شکل‌های متنوعی دارد. برای تزئین چنته از منگوله‌های رنگی استفاده می‌کنند. صنایع دریایی نیز وسائل تزئینی زیبایی را شامل می‌شوند که هنرمندان با سلیقه جنوب با سنگ و صدف آن‌‌ها را می‌سازند و به گردشگران ارائه می‌دهند.

محصول خرمای درخت نخل در بندر عباسشلوار بادله دوزی شده بندر عباس

گلابتون دوزی نیز از زیباترین صنایع قدیمی در بندر عباس است که بافت آن در میان بانوان بندرعباس هم‌چنان رواج دارد. در سفر به بندر عباس حتما لباس‌های زیبا و شلوارهای زنان بندر عباس توجه شما را جلب خواهند کرد.

این گلدوزی‌های رنگارنگ به نام «بادله دوزی» معروف هستند و با نخ‌های ابریشمی رنگارنگ دوخته می‌شوند. صنایع دستی حصیری نیز به‌دلیل وجود نخل‌های انبوه در بندر عباس و شهرهای اطراف، رونق فراوان دارند.

در بازار سنتی بندر عباس و مراکز خرید ساحلی می‌توانید سوغات مورد نظر خود را بخرید.

 

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

تور لحظه آخری مالزی

مالزی مالزی یکی از کشورهای توسعه یافته و مسلمان نشین قاره آسیا می‌باشد که در شرق این قاره واقع شده است. طبیعت بکر و جنگل‌های

تور لوکس ژاپن

تور ژاپن ژاپن (Japan) یک کشو جزیره‌ای در سواحل شرقی آسیا بوده که رشته بزرگی از جزایر را در امتداد یک کمان شمال شرقی به

تور لوکس برزیل

شاید بسیاری از ذهنیت‌هایی که در مورد تور برزیل دارید اشتباه باشد! به طور مثال اگر تابستان به برزیل بروید آب و هوا استوایی و

تور آلانیا بهترین قیمت

تور آلانیا ترکیه کشوری زیبا و توریستی است. در اغلب روزهای سال این کشور مملو از جمعیتی است که با خرید بلیط هواپیما از همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات گردشگردی بندرعباس

هلدینگ گردشگری پارسا گشت