اطلاعات گردشگری ارزروم

راهنمای سفر به ارزروم

استان ارزروم یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه آناتولی شرقی قرار دارد، از شرق با استان‌های قارص و آغری، از جنوب با استان‌های موش و بینگول، از غرب با استان‌های ارزنجان و بایبورت، از شمال با استان‌های ریزه و آرتوین و از شمال‌شرقی با استان اردهان همسایه است. مرکز این استان، ارزروم نام دارد.

10 مورد از جاذبه های گردشگری ارزروم ترکیه
استان ارزروم

تاریخچه شهر

این استان جمعیتی بالغ بر ۷۶۲ هزار نفر و مساحتی با ابعاد ۲۵ هزار کیلومترمربع دارد. بیشتر ساکنان استان ارزنجان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود شامل اهل تسنن و شیعیان می‌شوند. زبان مردم ارزنجان، ترکی است.

استان ارزنجان تحت حکومت مرکزی ترکیه قرار دارد. نوع حکومت ترکیه پارلمانی دموکراتیک است. مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مقننه را در دست دارد، هیئت وزرا قوه مجریه را اداره می‌کنند و قوه قضاییه مستقل از دولت و مجلس است. رئیس جمهور بیشتر مقامی تشریفاتی دارد و در راس حکومت، نخست وزیر قرار می‌گیرد.

در سال ۱۸۲۱ و در طول آخرین جنگ‌های ایران و عثمانی، عثمانی‌ها توانستند از شهر ارزروم دفاع کنند و نیروهای ایرانی را در جنگ ارزروم شکست دهند. در ۱۸۲۹، شهر ارزروم توسط نیروهای امپراطوری روس اشغال شد و با معاهده آدریان پول دوباره به سلطنت عثمانی برگشت.

این شهر بار دیگر توسط نیروهای روس در سال‌ ۱۸۷۷ مورد حمله واقع شد و بدون هیچ مقاومتی در سال ۱۸۷۸ تسلیم روسیه شد. این شهر برای دومین بار با معاهده سن استفانو به امپراطوری عثمانی بازگشت.

استان ارزروم زمستان‌هایی سرد و برفی، و تابستان‌هایی داغ و خشک دارد. دمای هوا این استان در طول سال به طور متوسط بین ۱- تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

قطار دوگو اکسپرس به صورت روزانه از آنکارا به مقصد ارزروم حرکت دارد. فرودگاه ارزروم در ۱۰ کیلومتری شهر ارزروم قرار گرفته است و پرواز‌های استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا در آن به زمین می‌نشیند. زمستان‌ها در این فرودگاه پروازهایی به مقصد روسیه و اوکراین نیز برقرار می‌شود.

 

موزه های ارزروم 

موزه‌های متعدد و جاذبه‌های تاریخی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استان ارزروم به شمار می‌روند که از جمله می‌توان به «مدرسه یاقوتیه» (Yakutiye Medrese)، «مدرسه اسلامی جفت مناره» (Cifte Minareli Medrese)، «مسجد اولو» (Ulu Camii)، «خانه موزه آتاتورک» (Ataturk House Museum)، «موزه باستان شناسی ارزروم» (Archeological Museum )، «قلعه ارزروم» (Castle of Erzurum)،  «سنگر عزیزیه» (Aziziye Tabyasi) و «کاروانسرای رستم پاشا» (Rustem Pasha Kervansaray) اشاره کرد.

اگر به اسکی علاقه‌مند هستید، حتما به «پیست اسکی کوه پالان دوکن» (Mount Palandoken) سر بزنید. ریزورت اسکی در ارتفاع ۲۱۰۰ متری و در روستایی به نام باشکوی قرار دارد. مسیر اسکی کوه پالاندوکن طولانی‌ترین مسیر اسکی در ترکیه محسوب می‌شود.

از دیگر دیدنی‌های استان ارزروم جاذبه‌های طبیعی مانند «آبشار تورتوم» (Tortum Waterfall)، «دریاچه تورتوم» (Lake Tortum) و «پارک تاریخی ننه خاتون» (Nene Hatun Historical National Park) را می‌توان نام برد.

۱۰ مورد از جاذبه های گردشگری ارزروم ترکیه

مدرسه یاقوتیه

مدرسه ای قدیمی در شهر ارزروم وجود دارد که قدمت آن به قرن ۱۴ بر می گردد. این مدرسه به دستور یکی از فرمانداران محلی ایلخان به نام جهان الدین خواجه یاقوت ساخته شد. هدف از ساخت این مدرسه تعلیم و تربیت اسلامی بوده است. از این مدرسه امروز به عنوان موزه استفاده می شود و سالانه گردشگران متعددی برای بازدید از آن به ترکیه سفر می کنند.

موزه خانه آتاتورک

مهمترین شخصیت کشور ترکیه آتاتورک می باشد به همین منظور در اکثر شهرهای این کشور بنا و یادبودی از این قهرمان ملی وجود دارد تا تمامی گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند با وی آشنا شوند، موزه ای در شهر ارزوم قرار دارد که ساختمان آن در اواخر قرن ۱۹ توسط یکی از اعیان های شهر ارزروم بعنوان مهمانسرا ساخته شده بود. در ۹ جولای سال ۱۹۱۹ مصطفی کمال پاشا به همراه دوستان آتاتورک در آنجا اقامت کردند و تا ۲۹ آگوست ۱۹۱۹ در آنجا ماندند تا تصمیماتی مهمی را بگیرند، بدین ترتیب این ساختمان اهمیت تاریخی پیدا کرد. بعدها این خانه به عنوان موزه آتاتورک در این شهر مشهور شد.

مدرسه منار دوقلو

این مدرسه یکی از بناهای تاریخی در اواخر دوره سلجوقیان در شهر ارزروم ترکیه است. سال ساخت این مدرسه به قبل از سال ۱۲۶۵ بر می گردد. نام این مدرسه هم از با توجه به دو مناره ای در معماری این بنا به کار رفته انتخاب شده است. بر اساس کتیبه ای که در این مدرسه وجود دارد دستور ساخت آن توسط خدابنده خاتون، دختر Seljuq Sultan Kayqubad داده شده است. اگر به شهر ارزروم رفتید این مدرسه را فراموش نکنید کاشی کاری ها و مناره های این ساختمان هر ببیننده ای را جذب خودش می کند.

سه مقبره (Üç Kümbetle)

سه آرامگاه تقریبا کوچکی که در شهر ارزروم وجود دارد. از میان این سه بنای تاریخی دو مورد از آنها دارای ۱۲ وجه می باشد ودر قرن چهاردهم ساخته شده اند همچنین بنای سوم در قرن یازدهم ساخته شده و دارای هشت وجه می باشد. هر سه بنا دارای ظاهری مخروطی هستند.

کوه های پالان دوکن Palandöken

این کوه ها در شهر ارزروم قرار دارند و دارای ارتفاع حدود ۳٫۲۷۱ متر می باشند. فاصله کوه های پالان دوکن از شهر ارزروم ۱۰ کیلومتر است. شرایط مناسبی را برای کوه نوردی و همچنین گذران اوقات فراغت برای گردشگران فراهم می آورد. همچنین در فصل سرما زمانی که این کوه پوشیده از برف می شوند علاقمندان به ورزش اسکی می توانند از کوه های پالان دوکن برای اسکی استفاده نمایند.

کاروانسرای رستم پاشا (Taşhan)

رستم پاشا وزیر دولت سلیمان بزرگ دستور ساخت این کاروانسرا را در شهر ارزروم ترکیه، را در سال ۱۵۶۱ داد. این ساختمان یکی از بناهای با شکوه دولت عثمانی به شمار می رود. مسافران زیادی در بین سفرهای خودشان در این کاروانسرا به استراحت پرداخته اند. کتیبه ای که در سردر این کاروانسرای تاریخی وجود دارد نوشته است که به این بنای تاریخی رباط گفته می شده است. رباط ها بناهایی بوده اند که به منظور حفاظت از مرزهای هر کشور ساخته می شدند. از این رو این کاروانسرا علاوه یک مکان استراحتی برای دفاع از مرز و بوم ترکیه هم استفاده می شده است.

قلعه ارزروم

این قلعه در مرکز شهر ارزروم قرار دارد. در زمان های قدیم شهر ارزروم مرتب مورد حمله آشوریان، ساسانیان، ایرانیان و رومی های قرار می گرد. برای همین جهت در امان ماندن مردم این قلعه در سال ۴۱۵ میلادی به دستور امپراتوم دوم بیزانس های ساخته شد، هم اکنون این قلعه در شهر ارزروم به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ارزروم ترکیه مورد استفاده است.

مجسمه Nene Hatun 

ننه هاتون یک قرمان ملی در کشور ترکیه بوده که در سال های ۱۸۷۷ تا ۱۸۷۸ زمانی که نیروهای روسی در شهر ارزروم اقدام به جنگ و زندانی کردن و مردم می نمودند، شناخته شد. هم اکنون از وی مجسمه ای در میدان شهر ارزروم وجود دارد.

مسجد لاله مصطفی پاشا

مسجد لاله مصطفی پاشا در مرکز شهر ارزروم و در کنار مدرسه یاقوتیه قرار دارد و دسترسی به آن راحت است

 آبشار تورتوم

تورتوم یکی از بزرگترین آبشارهای کشور ترکیه می باشد. بعد از این که سد تورتوم در سال ۱۳۹۰ ساخته شده از طریق کانال هایی این آبشار بزرگ در ارزروم پدید آمد. در ماه های May و June به دلیل پر آب بودن چشم انداز زیبایی پیدا میکند. در کنار این آبشار یک چایخانه وجود دارد که می توانید هنگام تماشای آبشار چایتان را بنوشید.

مرکز خرید ارزروم

مرکز خرید ارزروم یک مرکز خرید عالی با انواع فروشگاه‌ها و رستوران است. در این مرکز خرید انواع پوشاک مشهور ترکی و دیگر برندها و تجهیزات اسکی به فروش می‌رسد،‌ همچنین دارای سینما، سالن بولینگ، رستوران و کافه است.

 

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

تور لحظه آخری مالزی

مالزی مالزی یکی از کشورهای توسعه یافته و مسلمان نشین قاره آسیا می‌باشد که در شرق این قاره واقع شده است. طبیعت بکر و جنگل‌های

تور لوکس ژاپن

تور ژاپن ژاپن (Japan) یک کشو جزیره‌ای در سواحل شرقی آسیا بوده که رشته بزرگی از جزایر را در امتداد یک کمان شمال شرقی به

تور لوکس برزیل

شاید بسیاری از ذهنیت‌هایی که در مورد تور برزیل دارید اشتباه باشد! به طور مثال اگر تابستان به برزیل بروید آب و هوا استوایی و

تور آلانیا بهترین قیمت

تور آلانیا ترکیه کشوری زیبا و توریستی است. در اغلب روزهای سال این کشور مملو از جمعیتی است که با خرید بلیط هواپیما از همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات گردشگری ارزروم

هلدینگ گردشگری پارسا گشت