اطلاعات گردشگری استانبول

استانبول

 

شهری زیبا که در منطقه اوراسیا (قاره اروپا و قاره آسیا) واقع شده است. پیشینه نام استانبول برگرفته از قسطنطنیه به معنای شهرکنستانتین می باشد. در سال ١٧٧۰ میلادی سلطان مصطفی سوم عثمانی دستور داد تا روی تمامی سکه های شهر، نام اسلامبول ضرب شود و همین امر سبب شد بر سر زبان ها جاری شود. در سال ١٩٣۰ پس از تصویب شدن جمهوری ترکیه، اداره پست ترکیه نام استانبول را برای آن برگزید.

به عنوان شهری توریستی که جنبه های اقتصادی بالایی از دیگر شهر های ترکیه دارد، نام برده می شود. همچنین این که در سال ٢۰١٨ به عنوان پرجمعیت ترین شهر در ترکیه شناخته شده است. آمار تقریبی جمعیت آن به ١۵،۰۶٧،٧٢۴ می رسد. مساحت استانبول ١۵٣٩ متر مکعب می باشد.

استانبول به دلیل زیبایی های بی نظیر و مکان های تفریحی زیادی که دارد به عنوان یکی از شهرهای توریستی و دیدنی جهان شهرت یافته و سالانه گردشگران تور استانبول بی شماری از سرتا سر دنیا برای دیدن این شهر به ترکیه می آیند. همین امر سبب پدید آمدن هتل های استانبول شده تا مکانی برای اسکان گردشگران فراهم شود.

دومین کلان شهر در خاورمیانه است و بزرگ ترین شهر در اروپا می باشد. شهر کنستانتین به دلیل گردشگران بسیاری که دارد سومین شهر توریستی جهان نیز می باشد. علاوه بر آن وجود ساختمان ها و معماری های خاص مکان های دیدنی پایتخت فرهنگ اروپا را به رخ می کشد. دریای سیاه، دریای مرمره و تنگه بسفر در همجواری شهر هزار مسجد هستند. عنوان های هر بخش برای راحتی شما ذیل مطلب ذکر شده است.

موقعیت جغرافیایی استانبول چیست؟

موقعیتی که شهر استانبول در آن قرار دارد نزدیک گسل آناتولی شمالی می باشد که در طی سال ها، زلزله های شدیدی موجب تخریب بناهای تاریخی این شهر شد. این زلزله ها سبب شده تا نزدیک چندین هزار نفر جان و مال خود را از دست داده و آواره شوند. همانطور که ذکر شد این شهر در دوقاره آسیا و اروپا قرار دارد که سبب خاص بودن آن شده است.

استانبول از لحاظ موقعیت جغرافیایی به وسیله تنگه بسفر به دو قسمت اروپایی و آسیایی تبدیل می شود. این شهر از قسمت شمالی به دریای سیاه و از جنوب غربی به تنگه بسفر و سپس به دریای مدیترانه می رسد. این دو قسمت شهر به وسیله یک پل بزرگ به هم متصل می شوند که بیش از ١۵ میلیون شهروند در آن زندگی می کنند.

۶۵ درصد شهروندان استانبول در قسمت اروپایی و ٣۵ درصد مردم در قسمت آسیایی زندگی می کنند. یکی از مهم ترین نکته هایی که درباره استانبول وجود دارد، افزایش جمعیت ۵ برابری آن می باشد که در نوع خود بی نظیر است. در ادامه با آب و هوا و اقتصاد این شهر دیدنی و جذاب آشنا خواهید شد.

آب وهوای استانبول ۶ ماه اول مرطوب، ۶ ماه دوم سرد و خشک

آب و هوای استانبول در ۶ ماه اول سال (فصل های بهار و تابستان) مرطوب است. در این برهه زمانی تنها می توان شب ها به خیابان های شهر هزار مسجد آمد و مکان های دیدنی را مشاهده کرد. اما در پاییز و زمستان این اتفاق بر عکس بوده و هوا بسیار سرد است و برف و بارندگی به وفور از آسمان می ریزد.

فصل پاییز و زمستان پیشنهاد ما به شما برای سفر به استانبول نیست، چرا که ممکن است در گیر بارندگی های زیاد  و سنگین شوید. به همین علت امکان بازدید از مکان های تفریحی و دریا بسیار کم خواهد بود. اما در فصل بهار و تابستان هوا همیشه عالی بوده و آنقدر گرم نخواهد بود که گرمازده شوید.

به ‌طور متوسط بیشترین درجه حرارت در طول ماه‌ های مختلف زمستان بین ۷ درجه تا ۹ درجه سلسیوس است. بارش برف در استانبول برای یک یا دو هفته در طول فصل زمستان عادی است؛ اما یکی از این بارش‌ها می‌تواند سنگین باشد. غالباً این بارش در بین ماه‌ های دسامبر و مارس رخ می‌دهد.

دین، مذهب و زبان مردم استانبول

دین و مذهب اولیه در شهر استانبول مسیحیت بوده که به دلیل پادشاهی کنستانین امری طبیعی است. بعد فتح ترکیه توسط عثمانی ها در اوایل قرن یازدهم میلادی اکثریت مردم این کشور به دین اسلام پناه بردند. چراکه حاکمان عثمانی دین اسلام را به عنوان دین اصلی و قانون این کشور مطرح کردند.

اکثر مردم کشور ترکیه و استانبول اهل سنت هستند و ١۵ درصد مردم  این کشور خصوصا کّرد های شرقی از مذهب شافعی پیروی می کنند. ٧.۵ میلیون جمعیت ترکیه از علویان هستند که یک سوم این جمعیت در شهر استانبول زندگی می کنند. جمعیت کمی هم به دین لائیک معتقد هستند.

زبان رسمی مردم کشور ترکیه و شهر استانبول،  ترکی می باشد. این زبان جزء با قدمت ترین زبان های جهان محسوب می شود. زبان ترکی برگرفته از گروه اورال – آلتانی می باشد. در برخی نقاط مثل جنوب شرقی اروپا، منطقه هایی در خاورمیانه، شمال غربی ایران و … به زبان شیرین ترکی مسلط هستند. اما زیر شاخه هایی از زبان ترکی وجود دارد که این مناطق با این زبان ها صحبت می کنند. این زبان ها شامل: ترکی ترکمنی، ترکی آذربایجانی، ترکی اویغوری، ترکی قرغیزی، ترکی اوغوز و … می شود.

زبان ترکی مردم شهر قسطنطنیه و کشور ترکیه؛ ریشه از زبان ترکی اوغوز دارد که در قرن یازدهم توسط سلجوقیان وارد زبان آناتولی شد. تا کنون برخی از لغات عربی و فارسی نیز به زبان ترکی اضافه شده اند. پس از جمهوری ترکیه الفبای ترکی دوباره تغییر یافت. برخی از لغات لاتین بعدا به آن ضافه گردید.کلمات و لغات ترکی از سال ١٩٢٨ به صورت فونتیک نوشته و خوانده می شود.

مسجد ایا صوفیه استانبول، نگینی به جا مانده از دین ارتودکس

ایا صوفیه یکی از مکان های مذهبی و گردشگری در این شهر است که بسیار مورد توجه گرشگران می باشد. این مسجد فوق العاده زیبا، نگینی به جا مانده از دین ارتودکس و روم باستان می باشد. این مسجد بیش از ١۰۰۰ سال بزرگ ترین کلیسا در جهان بود که بعد از شکل گیری یک کلیسا در اسپانیا، لقب بزرگ ترین کلیسا از آن گرفته شد.

 استانبول تا سال های سال برای دین مسیحیت و ارتودکس کاربری داشت. تا این که در زمان سلطان محمد فاتح تبدیل به مسجد شد. همانطور که ذکر شد عثمانی ها مسلمان بودند و برای ساخت مسجد از یکدیگر پیشی می گرفتند. همین اتفاق سبب شد تا کلیسای ایا صوفیه با تغییر کاربری و پوشاندن نقش و نگارهای داخلش، مکانی برای عبادت مسلمین شد.

کلیسای ایا صوفیه استانبول در طی سال های حکومت عثمانی ها، مورد مرمت های فراوانی قرار گرفت و نماهای داخلی آن از نگاره عیسی مسیح و مریم مقدس به نگاره هایی از نام الله تغییر یافت. پس از به جمهوری رسیدن کشور ترکیه، این مسجد رسماً تعطیل شد و به موزه ای تبدیل گشت .

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد بلو یا آبی

مسجد سلطان احمد استانبول از دیگر مکان های مذهبی این شهر است که فوق العاده معروف بوده و دقیقاً مقابل کلیسای ایا صوفیه قرار دارد. شاید بپرسید دلیل این اتفاق چیست؟ در پاسخ خواهیم گفت، زمانی که سلطان محمد استانبول را فتح کرد با دیدن کلیسای ایا صوفیه و معماری خاص آن تصمیم گرفت معماری عثمانی را نیز به رخ جهانیان کشد. از این رو با الگو برداری از مسجد ایا صوفیه دستور داد مسجد آبی ساخته شود.

مسجد سلطان احمد یا همان مسجد بلو با معماری اسلامی و عثمانی، شبیه به ایا صوفیه ساخته شد که حتی برخی گردشگران تور استانبول این ٢ مسجد را با هم اشتباه می گیرند. اما مسجد سلطان احمد مناره هایی بیشتر از کلیسای ایا صوفیه دارد و نشان تفاوت آن با دیگر مساجد ترکیه است. زمانی که این مکان مذهبی ساخته شد مناره هایش با مناره های مسجد مکه یکی بود که سبب اشفته شدن شیوخ گردید. سلطان محمد بعد از این قائله دستور داد مناره ای دیگر برای مسجد مکه بسازند تا از تمامی مساجد در جهان متمایز باشد.

مسجد فاتح استانبول یادگاری از سلطان محمد عثمانی

فاتیح از مکان های مذهبی خیلی مهم در شهر استانبول به شمار می رود که شهروندان اهمیت فراوانی به آن می دهند. مسجد فاتح یادگاری از سلطان محمد عثمانی است که در منطقه تاریخی و اروپایی فاتیح قسطنطنیه واقع شده است. سبک معماری داخلی آن باروکی می باشد و از چندین مکان شکل گرفته است.

مسجد فاتح کنستانتین دارای مدرسه، مطبخ خانه، فروشگاه، کتابخانه، شفاخانه و … می باشد که برای رفاه مردم در آن زمان ساخته شده است. این مسجد دارای گنبد مرکزی بوده و از ٢ نیم گنبد جدا شکل گرفته است. همسایگی این مسجد تاریخی با کاخ توپکاپی سبب شده تا همواره مورد توجه گردشگران و شهروندان باشد.

مسجد سلیمانیه استانبول، یادگاری از سلطان سلیمان و همسرش

محال ممکن است نام سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان را نشنیده باشید. بله این ٢ نفر از چهره های تاثیر گذار حکومت عثمانی بودند که یادگاری بسیار بزرگی از خود به جا گذاشته اند. این یادگاری مسجد سلیمانیه است که به دستور سلطان سلیمان ساخته شده است. در این مسجد از معمار سینان بهره گرفته شده که طراحی بی بدیلی از معماری را به نمایش گذاشته است.

مسجد سلیمانیه گنبدی ۵٣ متری با قطر ٢٧ سانتی متری دارد که یکی از بزرگ ترین گنبد ها است. در این مسجد ۴ مناره (گلدسته) تعبیه شده و از دیگر امکانات موجود در این مسجد می توان به حمام عمومی، آشپزخانه، مدرسه، کتابخانه و … اشاره کرد. ناگفته نماند تک دختر و پسران سلطان سلیمان در پشت این مسجد مدفون شده اند.

مراکز تفریحی و گردشگری استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول و عظمتی باشکوه

شاید با خود بگویید آب انبار، مگر چقدر می تواند مورد اهمیت باشد. اما د مورد آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول باید بگوییم این آب انبار یکی از مهم ترین تامین کننده های آب شرب مردم استانبول قدیم بوده است. زمانی که شما وارد این انبار می شوید درخواهید یافت در یک قصر با شکوه قدم گذاشته اید. زیرا ستون هایی بلند قامت و البته برعکس را خواهید دید که در نوع خود شگفت آور هستند.

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول در زمان امپراطوری بیزانس ساخته شد که سنگ نگاره هایی از چهره مدوسا به صورت برعکس طراحی شده است. دلیل این مسئله هم مقاومت بیشتر ستون ها برای تحمل بنا می باشد. این آب انبار به قدری با شکوه و با عظمت است که تنها می توان با مراجعه حضوری، این همه شوکت را دریافت.

کلیسای چورا استانبول، خاص ترین مکان برای مسیحیان

کلیسای چورا استانبول از دیگر مکان های تفریحی و گردشگری در شهر هزار مسجد است که فوق العاده محبوب مسیحیان می باشد. این کلیسای دوست داشتنی است که در قرن ۵ هجری ساخته شده است. معماری زیبا و چشمگیر دوران بیزانس و نگارگری های داخل آن سبب شده تا مکانی ایده آل برای ثبت عکس هایی جذاب باشد. دیدن داستان های عیسی و مسیح و عهد جویان نیز از دیگر جذابیت های این کلیسا می باشد.

شاید بپرسید نام کلیسای چورا استانبول از چه نامی گرفته شده است؟ در پاسخ باید بگوییم چورا در زبان یونانی به معنی کشور است و این مکان تاریخی نیز بیرون بودن از دیوارهای قسطنطنیه قرار دارد. موزائیک های افسانه ای در این کلیسا از دیگر جاذبه های این مکان می باشد.

برج گالاتا استانبول تفریحگاهی عاشقانه

یکی دیگر از مکان های تفریحی و گردشگری استانبول برج گالاتا می باشد که تفریحگاهی عاشقانه می باشد. در این برج که یکی از گران ترین مکان های تفریحی و گردشگری در شهر استانبول است می توانید قرار های رمانتیک و عاشقانه را در این مکان برگزار کنید. این برج با طراحی برتر امپراطوری بیزانس ساخته شده و یکی از نمادهای شهر استانبول به شمار می رود.

برج گالاتا استانبول این امکان را به شما می دهد تا شام های فوق العاد لذیذ و خوشمزه را در مکانی سفارشی نوش جان کنید و خاطره هایی عاشقانه برای خود رقم بزنید. در این برج می توانید هم از طریق آسانسور و هم از طریق راه پله های سنگی به آن دست پیدا کنید و غروب آفتاب را به نظاره بنشینید.

میدان هیپودروم استانبول، جاذبه ای ١۰۰۰ساله

میدان هیپودروم یکی از تفریحات رایگان استانبول به شمار می رود که قدمتی بیش از ١۰۰۰ سال دارد. این میدان یکی از مهم ترین میادین شهر بوده که اسب ها و ارتش های بسیاری درآن مستقر می شده اند. دلیل نامگذاری این میدان هم به همین دلیل بوده و یکی از جاذبه های شهر هزار مسجد به شمار می رود.

میدان هیپودروم استانبول از دیرباز تا کنون مورد توجه گردشگران تور استانبول بوده و یکی از مکان ها برای تفریح به شمار می رود. این میدان دارای ستونی بلند است که ارتفاعی چند متری دارد.  این میدان به هتل های بسیاری نزدیک می باشد که یکی از مزیت های آن به شمار می رود.

مراکز خرید استانبول آیا جزئی از جاذبه ها هستند؟

سوالی بسیار به جا پرسیده شد، برخی از مراکز خرید استانبول در واقع مکانی تفریحی و گردشگری هستند که بسیاری از موزه ها را درون خود دارند. البته بعضی از آن ها هم دارای شهربازی هستند و فودکورت های فراوانی دارند. در این بخش می خواهیم شما را با بهترین مراکز خریداستانبول آشنا نماییم.

 

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

تور لحظه آخری بدروم-02188487124

تور لحظه آخری بدروم بهترین زمان سفر به بدروم بهار ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار باعث شده که فصل بهار بدروم آب و

تور ارزان بدروم-02188487124

تور ارزان بدروم به دلیل سرد بودن بیش از حد هوا در فصول پاییز و زمستان فقط در دو فصل ابتدایی سال تور بدروم برگزار

تور لوکس بدروم

تور بدروم به دلیل سرد بودن بیش از حد هوا در فصول پاییز و زمستان فقط در دو فصل ابتدایی سال تور بدروم برگزار می‌شود؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات گردشگری استانبول

هلدینگ گردشگری پارسا گشت