اطلاعات گردشگری قونیه

راهنمای سفر به قونیه

شهر قونیه، شهر عشق و عرفان

قونیه شهر عشق و عرفان؛ شهر قونیه به بدلیل اینکه آرامگاه حضرت مولانا در آن واقع است از محبوبیت خواستی بین عموم مردم جهان برخوردار می باشد. این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در سراسر جهان هست. از این رو، سالانه گردشگران و علاقه‌مندان ادب برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا از سراسر ترکیه و گوشه و کنار جهان از جمله ایران راهی قونیه می‌شوند

مختصری از تاریخ

قونیه یکی از شهرهای کشور ترکیه است که در منابع کهن از آن به عنوان ایکونیونIconion  آمده که ریشه آن ایکون (Icon) به معنای شمایل است. این نام گذاری به زمان اساطیر یونان باز می گردد که بر این باور بودند که در این شهر اژدهایی چیره  وجود داشته و گهگاهی زنان و دختران شهر را می بلعیده، اما سر انجام پرسیوس بر علیه این اژدها برمی خیزد و شهر را از بلای او دور نگه می دارد.

مردم شهر به پاس این اقدام پرسیوس نمادی از چهره او را بر دروازه شهر آویختند، که همین دلیل بر نام گذاری شهر به ایکونیون (شمایل) شد. اما در دوره رومیان شهر ایکونیون، به نام ایکونیوم خوانده می شد و در دوره سلجوقیان به اختصار اسم قونیه برای این شهر انتخاب شد و امروز همچنان با این نام شهر قونیه در جهان شناخته شده است.

آب و هوا

آب و هوای شهر قونیه، در طبقه سرد و نیمه خشک قرار می گیرد. این شهر در تابستان دارای گرمای نسبتا گرمی است و دمای متوسط آن به ۳۰ درجه سانتی گراد و حداکثر دمای هوا در تابستان به ۴۰ درجه رسیده است. در فصل زمستان میانگین دمای متوسط ۴٫۲ درجه سانتی گراد و کمترین درجه هوا به -۲۶ درجه رسیده است که این گزارش در سال ۱۹۷۲ در رسانه ها ثبت شد.

بهترین زمان سفر

با توجه به شرایط جغرافیایی که در شهر قونیه وجود دارد و قرار گرفتنش در ارتفاعات، این شهر تابستان هایی خشک با شب هایی سردی را دارا می باشد. گرچه میانگین بارش در قونیه پایین است اما در طول سال در این شهر بارندگی نیز وجود دارد. از همین اگر از گرما گریزان هستید ترکیه در تابستان می تواند سفر مناسبی باشد.

جاذبه های گردشگری در قونیه

موزه آنتوگرافی:

در این موزه انواع لباس، کمر و دیگر انواع انتوگراف، سلاح و سکه‌های با ارزش در معرض نمایش قرار گرفته است. قسمتی از این موزه به صورت نمایشگاهی از قالی، قالیچه و گلیم مرتب شده است. این موزه در جاده لارنده واقع شده است

تربت و مسجد شمس تبریزی:

در داخل پارک شمس سمت شمالی مسجد شراف الدین  این بنای تاریخی قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال ۱۵۱۰ به وسیله امیر اسحق گسترده تر و بازسازی شد. در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریز است. شمس تبریزی که استاد و پیر حضرت مولانا بود. امروزه تربت ابن‌شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از مراکز اصلی زیارت کنندگان است

مسجد علاءالدین

یکی از زیباترین مسجدهای شهر قونیه که از دوران سلجوقیان در این شهر باقی مانده است. دیواره های این مسجد از سنگ و گنبد مخروطی آن جلوه ی بی نظیر به این مسجد بخشید است. مسجد علاءالدین مدفن تعدادی از بزرگان دوره سلجوقیان می باشد.

موزه آتاتورک

در سال ۱۹۱۲ خانه ی آتاتورک در این شهر ساخته شد. و به عنوان هدیه از طرف مردم قونیه به آتاتورک اهدا شد. در این موزه لباسها و وسایل استفاده شده به وسیله آتاترک مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکسها و روزنامه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته است. این بنا یکی از معماریهای با شکوه قرن ۱۹ می‌باشد

فستیوال های شهر قونیه

  • مراسم بزرگداشت درگذشت حضرت مولانا

  • جشنواره بین المللی ملانصرالدین

  • گردهمایی عکاسان ملی بی شِهیر

  •  جشنواره گیلاس سفید

  •  جشنواره هندوانه

  • جشنواره توت فرنگی

۷ دلیل برای سفر به قونیه

قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه می باشد. شهری که با پایتخت این کشور آنکارا، ۲۲۵ کیلومتر فاصله دارد و به عنوان پایتخت تمدن اسلامی از آن یاد می شود. این شهر در شمال استان آنتالیا و جنوب شهر آنکارا واقع شده است. اگر قصد سفر به این شهر در کشور ترکیه را دارید

آرامگاه و موزه‌ی مولوی:

مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف نامدار ایرانی در شهر قونیه می زیسته است و آثار به یاد مانده از وی از جمله مثنوی معنوی و غزلیات شمس از ارزش بسزایی برای تمام مردم جهان بخوردار می باشد. از همین رو مقبره این اسطوره ی ایرانی گنبدی سبز رنگ در شهر قونیه واقع می باشد. گنبد وی ۱۶ وجه دارد و روی آن کاشی های آن آیات گران قدری نوشته شده است.

مشابه خطاطی هایی که بر روی کاشی های آرامگاه مولوی انجام شده را می توانید در مساجد اصفهان هم پیدا کنید. یکی از نوشته هایی که به چشم می خورد در بالای در ورودی این مقبره است که نوشته است: «کعبه‌العشاق باشد این مقام * هرکه ناقص آمد اینجا شد تمام»؛ علاوه بر مقبره مولانا در این آرامگاه می توانید قبرهای سلطان العلما پدر مولانا و بهاءالدین پسر مولانا و همچنین برخی از شاگردان آن شاعر نامدار ایرانی را بازدید کنید. پس از این که قبرها تمام شدند نوبت به موزه ی مولانا می رسد.

  • موزه مولانا

موزه مولانا یکی از متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان که در واقع محل زندگی و تدریس مولانا در آن زمان بوده است. در این موزه می توانید اشیایی نظیر تسبیح، دستار و کلاه، جانماز، دیوان حافظ و از جمله دست نویس های آن شاعر که هنوز باقی مانده است را مشاهده نمایید.

  • شب اُروس

شب وفات مولانا در شهر قونیه به شب اٌروس معروف می باشد، مراسم بزرگداشت مولانا در ۱۷ دسامبر برگزار می شود. این مراسم یکی از مهمترین مراسم هایی است که در قونیه برگزار می گردد. کی از این برنامه‌ها رقص سماع دراویش است. البته رقص سماع در تمام طول سال در قونیه برگزار می‌شود، اما در روز بزرگداشت مولوی، به شکلی باشکوه‌تر در سالن مخصوصی که برای این کار ساخته شده اجرا می‌شود

تربت و مسجد شمس تبریزی

در داخل پارک شمس سمت شمالی مسجد شراف الدین  این بنای تاریخی قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال ۱۵۱۰ به وسیله امیر اسحق گسترده تر و بازسازی شد. در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریز است. شمس تبریزی که استاد و پیر حضرت مولانا بود. امروزه تربت ابن‌شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از جاذبه های گردشگری قونیه به حساب می آید

موزه های شهر قونیه

آنتوگرافی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در این شهر موزه آنتوگرافی است. در این موزه شما می توانید انواع لباس، کمر و همچنین سلاح ها و سکه های با ارزشی که در زمان های دور در کشور ترکیه وجود داشته را مشاهده نمایید. این موزه در جاده لارنده قرار دارد.

موزه آتاتورک

در سال ۱۹۱۲ خانه ی آتاتورک در این شهر ساخته شد. و به عنوان هدیه از طرف مردم قونیه به آتاتورک اهدا شد. در این موزه لباسها و وسایل استفاده شده به وسیله آتاترک مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکسها و روزنامه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته است. این بنا یکی از معماریهای با شکوه قرن ۱۹ می‌باشد.

موزه‌ی باستان‌شناسی

موزه‌ی باستان‌شناسی قونیه دربردارنده‌ی آثار گران‌بهایی از دوره‌های نوسنگی، مفرغ و کلاسیک یونان، روم و بیزانس است. تکه‌های ظروف سنگی، ظروف سفالی و تابوت‌های رومی مهم‌ترین اشیایی هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند.

شهرهای زیرزمینی مخفی

در گذشته های دور مردم برای این که بتوانند در برابر حمله هایی که به آنها می شده در امان باشند اقدام به ساخت شهرهای زیر زمینی می نمودند. از همین الان امروزه آن شهرهای تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری قونیه شده است.  شهرهای زیرزمینی و مخفی قونیه در ۳۰ کیلومتری کاراپینار قرار دارند. در این شهرها، انبار مواد غذایی، کلیسا، سنگ‌آسیاب، آب‌انبار و قبرستان وجود دارد.

کاپادوکیا:

در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر قونیه شهر زیبایی به نام کاپادوکیا واقع می باشد. این شهر یکی از جاذبه های گردشگری قونیه به حساب می آید که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. منطقه کاپادوکیا در اثر فعالیت های آتش فشانی شکل گرفته است. از همین رو خانه های صخره ای حیرت انگیزی در این شهر پدید آمده است. ستون‌های صخره‌ای عظیم، هتل‌ها سنگی و صخره‌ای، شهرهای زیرزمینی و بالن‌های رنگارنگ کاری می‌کنند که شما خاطره‌ی سفر به کاپادوکیا را از یاد نبرید.

کاراپینار:

زمین های شهر کاراپینار با توجه به قدمتی که دارا می باشد مورد توجه بسیاری از زمین شناسان قرار دارد. همچنین آب هایی که در این شهر جاری هستند از نظر ارزش طبی و درمانی در دنیا بی نظیر هستند. به طور کلی شهر کاراپینار یکی شهری زیبا در نزدیکی قونیه است که اکثر مردم در این شهر مشغول دامپروری و کشاورزی می باشند.

تپه علاء‌الدین:

از دوره حکومت سلجوقیان تپه ای به نام علاءالدین همچنان در شهر قونیه باقی مانده است، این تپه علاوه بر مسجد تاریخی علاءالدین برخی از بقایای کاخ قدیمی آن دوران را هم در خود جای داده است. همچنین یک پارک تفریحی هم در این تپه می توانید مشاهده کنید و در آن پیاده روی داشته باشید. در اطراف این پارک مراکز خرید متعددی وجود که برای خرید سوغاتی بسیار مناسب هستند. از جمله سوغاتی هایی که می توانید از این شهر تهیه کنید عبارت از قاب عکس، مجسمه‌های کوچک، کریستال‌های چرخان با عکس مولانا یا دیگر دراویش، و مجسمه‌ی مقبره هستند

۱۰ هتل لوکس قونیه

۱. هتل ریکسوس قونیه

هتل ریکسوس قونیه (Rixos Konya) هتلی ۵ ستاره و لوکس در شهر قونیه در کشور ترکیه است. این هتل ۲۷۸ اتاق دارد. از مهم‌ترین امکانات هتل ریکسوس می‌توان به پارکینگ رایگان، وای‌فای رایگان، باغ، تراس، ماساژ، اسپا، سالن بدنسازی، آشپزخانه مشترک، میز کار و استخر روباز اشاره کرد.

فاصله‌ی هتل از مرکز شهر ۲۰ کیلومتر و از فرودگاه قونیه ۱۰ کیلومتر است. پارک بوسنا هرزک ۱۰ دقیقه پیاده از هتل فاصله دارد.

  • این هتل ۵ ستاره و دارای ۲۷۸ اتاق است.

امکانات هتل: صندوق امانات، سالن اجتماعات، خود پرداز، آرایشگاه، فروشگاه، باغ، تراس، تماشای جمعی تلویزیون در لابی، زمین تنیس، بیلیارد، سونا، سولاریوم، اسپا، ماساژ، جکوزی آب گرم، صبحانه در اتاق، بوفه، منوی ویژه غذاهای رژیمی، سرویس اتاق، بسته‌های ناهار، پذیرش ۲۴ ساعته، خدمات بلیط، نگهداری چمدان‌ها، خدمات دربانی، فکس/فتوکپی، سوییت ماه عسل، روزنامه، اتاق سیگار ممنوع، امکانات ویژه معلولین، اتاق خانواده، سیستم گرمایشی، سالن ورزشی، استخر سرپوشیده، خشکشویی، تنیس روی میز، مرکز تجارت، ترنسفر فرودگاهی، چک این/چک اوت سریع، اجاره خودرو، سوارکاری، چک این/چک اوت خصوصی، خدمات اتاق VIP، صرافی، تهویه مطبوع، اسکواش، فروشگاه هدیه، محل سیگار کشیدن، کلوب شبانه/دی جی، آشپزخانه مشترک، عبادتگاه،وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: غیرمجاز

۲. هتل برا قونیه

هتل برا قونیه (Bera Konya) یک هتل چهار ستاره لوکس در قونیه است. این هتل ۱۳۷ اتاق دارد. مهم‌ترین امکانات هتل شامل صندوق امانات، سالن اجتماعات، اینترنت، رستوران، خدمات ترنسفر فرودگاهی، اجاره خودرو و پارکینگ رایگان است.

هتل تا موزه Mevlana Museum تنها ۱۰ دقیقه و تا موزه Archaeological Museum تنها ۸ دقیقه پیاده فاصله دارد.

  • این هتل ۴ ستاره و دارای ۱۳۷ اتاق است.

  • امکانات هتل: صندوق امانات، سالن اجتماعات، اینترنت، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، فکس/فتوکپی، روزنامه، اتاق سیگار ممنوع، اتاق خانواده، سالن ورزشی، خشکشویی، ترنسفر فرودگاهی، چک این/چک اوت سریع، اجاره خودرو، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: غیر مجاز

۳. هتل هیلتون گاردن این قونیه

هتل هیلتون گاردن این (Hilton Garden Inn Konya) یک هتل ۴ ستاره لوکس در قونیه است. این هتل ۲۲۸ اتاق دارد که مجهز به سیستم تهویه مطبوع،‌ تلویزیون ال‌سی‌دی، یک میز بزرگ با صندلی ارگونومیک و حمام خصوصی هستند.

از مهم‌ترین امکانات هتل می‌توان به تراس، سالن ورزشی، پذیرش ۲۴ ساعته، اجاره خودرو و پارکینگ رایگان اشاره کرد

هتل در کنار مرکز فرهنگی مولانا است و دسترسی خوبی به طیف وسیعی از مراکز خرید (با فاصله چند دقیقه پیاده‌روی) و پارک علاءالدین (با فاصله ۲ کیلومتر) دارد.

  • این هتل ۴ ستاره و دارای ۲۲۸ اتاق است.

امکانات هتل: صندوق امانات، سالن اجتماعات، تراس، صبحانه در اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، نگهداری چمدان‌ها، فکس/فتوکپی، اتاق سیگار ممنوع، سالن ورزشی، خشکشویی، مرکز تجارت، اجاره خودرو، صرافی، فروشگاه هدیه، واکس کفش، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: دارد، ورود حیوانات خانگی: غیر مجاز

۴. هتل سلجوق قونیه

هتل سلجوق قونیه، هتلی ۴ ستاره و لوکس در این شهر است. این هتل ۸۰ اتاق دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به وای فای رایگان، صندوق امانات، سیستم تهویه مطبوع، سونا، ماساژ، پذیرش ۲۴ ساعته، اجاره خودرو و پارکینگ رایگان اشاره کرد.

این هتل قیمت مناسبی دارد و نسبت به قیمت خود ارزش بالایی از خدمات را به مشتری ارائه می‌کند.

  • این هتل ۴ ستاره و دارای ۸۰ اتاق است.

  • امکانات هتل: صندوق امانات، سالن اجتماعات، دوچرخه، سونا، صبحانه در اتاق، بوفه، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، نگهداری چمدان‌ها، فکس/فتوکپی، روزنامه، اتاق سیگار ممنوع، امکانات ویژه معلولین، اتاق خانواده، سیستم گرمایشی، سالن ورزشی، خشکشویی، کتابخانه، ترنسفر فرودگاهی، چک این/چک اوت سریع، اجاره خودرو، صرافی، تهویه مطبوع، محل سیگار کشیدن، واکس کفش، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: دارد، ورود حیوانات خانگی: غیر مجاز

۵. هتل ددمان قونیه

هتل ددمان قونیه (Dedeman Konya) یک هتل ۵ ستاره لوکس در قونیه است. این هتل ۲۰۶ اتاق دارد که تمامی آن‌ها دارای تهویه مناسب هستند. این هتل امکاناتی مانند استخر رو باز، باغ و امکانات تنیس روی میز دارد.

هتل ددمان در مرکز شهر قونیه و در نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر قرار دارد. این مجموعه دارای یک باشگاه ورزشی است.

رستوران زعفران در این هتل واقع شده است و علاوه بر غذاهای ترکی، غذاهای بین المللی نیز سرو می‌کند.

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس از این هتل تنها ۵ دقیقه پیاده‌ فاصله دارد و موزه‌ی باستان شناسی ترکیه در ۲/۵ کیلومتری از آن قرار گرفته است. همچنین موزه‌ی مولانا در ۴ کیلومتری از این هتل واقع است.

  • این هتل ۵ ستاره و دارای ۲۰۶ اتاق است.

  • امکانات هتل: صندوق امانات، سالن اجتماعات، خود پرداز، آرایشگاه، فروشگاه، استخر رو باز، باغ، سونا، اسپا، صبحانه در اتاق، بوفه، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، نگهداری چمدان‌ها، خدمات دربانی، فکس/فتوکپی، سوییت ماه عسل، روزنامه، اتاق سیگار ممنوع، امکانات ویژه معلولین، سالن ورزشی، استخر سرپوشیده، خشکشویی، تنیس روی میز، مرکز تجارت، ترنسفر فرودگاهی، خدمات اتاق VIP، صرافی، تهویه مطبوع، اسکواش، فروشگاه هدیه، محل سیگار کشیدن، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: مجاز

۷. هتل نووتل قونیه (Novotel Konya)

هتل نووتل قونیه یک هتل ۵ ستاره لوکس در قونیه است که ۱۷۸ اتاق دارد. پذیرش این هتل به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی میهمانان است. امکاناتی مانند اینترنت، استخر رو باز، سرویس اتاق، پارکینگ رایگان و سالن ورزشی نیز در این هتل وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

هتل نووتل در ۳ کیلومتری موزه مولوی قرار دارد و تنها چند دقیقه از بزرگراه قونیه فاصله دارد.

  • این هتل ۵ ستاره و دارای ۱۷۸ اتاق است.

  • امکانات هتل: اینترنت، استخر رو باز، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، سالن ورزشی، خشکشویی، وای‌فای (رایگان)، رستوران: ندارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: مجاز

۸. هتل آنمون قونیه (Anemon Konya)

هتل آنمون قونیه یک هتل ۵ ستاره لوکس در نزدیکی مرکز شهر قونیه است. این هتل ۱۸۳ اتاق دارد و امکاناتی نظیر صندوق امانات، اینترنت، سونا، رستوران، پارکینگ رایگان و صندوق امانات به مشتریان ارائه می‌کند.

اتاق‌های این هتل طراحی ویژه‌ای دارند. چشم‌انداز زیبا، سیستم تهویه مطبوع، حمام و سشوار، اینترنت بیسیم، کتری برقی و کمد لباس از امکانات و ویژگی‌های اتاق‌های این هتل هستند.

هتل تا فرودگاه قونیه ۲۰ دقیقه (با ماشین) و تا ایستگاه قطار قونیه ۵ کیلومتر فاصله دارد.

  • این هتل ۵ ستاره و دارای ۱۸۳ اتاق است.

  • امکانات هتل: صندوق امانات، اینترنت، سونا، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، فکس/فتوکپی، سوییت ماه عسل، سیستم گرمایشی، سالن ورزشی، خشکشویی، ترنسفر فرودگاهی، تهویه مطبوع، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: غیر مجاز

۹. هتل درگاه قونیه (Dergah Hotel)

هتل درگاه یک هتل ۴ ستاره لوکس در نزدیکی مقبره مولوی است. این هتل ۶۰ اتاق دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به وای‌فای رایگان، پارکینگ رایگان، پذیرش ۲۴ ساعته، سرویس اتاق، سونا، ماساژ، اجاره خودرو، ترنسفر فرودگاهی، خدمات خدمتکار روزانه و خدمات اتاق VIP اشاره کرد.

همه‌ی اتاق‌های این هتل دارای سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون، حمام و دستشویی خصوصی هستند.

رستوران هتل انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را سرو می‌کند.

فاصله این هتل تا موزه و مقبره مولوی ۲۰۱ متر و تا کاتالهویوک ۴۱/۸ کیلومتر است.

  • این هتل ۴ ستاره و دارای ۶۰ اتاق است.

  • امکانات هتل: ماهواره، فروشگاه، تراس، تماشای جمعی تلویزیون در لابی، سونا، ماساژ، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، فکس/فتوکپی، روزنامه، اتاق سیگار ممنوع، امکانات ویژه معلولین، سیستم گرمایشی، سالن ورزشی، استخر سرپوشیده، خشکشویی، ترنسفر فرودگاهی، اجاره خودرو، چک این/چک اوت خصوصی، خدمات خدمتکار روزانه، خدمات اتاق VIP، صرافی، تهویه مطبوع، فروشگاه هدیه، محل سیگار کشیدن، اتاق عایق صدا، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: غیرمجاز

۱۰. هتل قردان گلد قونیه (Gherdan Gold)

هتل قردان گلد یک هتل ۴ ستاره در شهر قونیه واقع در کشور ترکیه است. این هتل ۹۰ اتاق دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به اینترنت، باغ، تراس، پارکینگ رایگان، باربیکیو، ماساژ، اسپا و رستوران اشاره کرد.

هتل تا فرودگاه قونیه ۱/۱ کیلومتر فاصله دارد.

  • این هتل ۴ ستاره و دارای ۹۰ اتاق است.

  • امکانات هتل: اینترنت، باغ، تراس، سونا، اسپا، ماساژ، سرویس اتاق، پذیرش ۲۴ ساعته، فکس/فتوکپی، اتاق سیگار ممنوع، خشکشویی، باربکیو، ترنسفر فرودگاهی، تهویه مطبوع، حمام آب گرم، وای‌فای (رایگان)، رستوران: دارد، پارکینگ: رایگان، ورود حیوانات خانگی: غیر مجاز

رستوران های قونیه

بعد از یک بازدید طولانی یا شاید هم کوتاه در قونیه وقت آن می‌شود تا لذت این گشت و گذار خود را با یک وعده غذای خوشمزه کامل کنید. در این شهر، رستوران خوب با غذاهای با کیفیت و متنوع کم نیست

رستوران کاندیل اتلیکمک اوی (Kandil Etliekmek Evi)

در این رستوران می‌توانید انواع پیتزاها را امتحان کنید. از ویژگی‌های این رستوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تحویل درب منزل، مکان مخصوص کودکان، مکان مخصوص معلولان، مکان مخصوص استفاده از دخانیات، منوی چاشت، صرف غذا در فضای باز، مکان مخصوص حیوانات خانگی، اینترنت بی‌سیم، منوی مخصوص گیاه‌خواران، میزهای دوستانه و میزهای رمانتیک یا دونفره.

ساعت کار: همه روزه از ۹ صبح تا ۹ شب

رستوران مولوی (Mevlevi Sofrasi)

اگر به دنبال غذاهای خوشمزه با قیمت مناسب می‌گردید سری به منوی غذاهای رستوران مولوی بزنید. این رستوران غذاهای خانگی تهیه می‌کند و دارای پیک موتوری است.

رستوران سمو یا کمو (Cemo)

منوی این رستوران شامل پیتزاهای ترکی و کباب است. از ویژگی‌های آن صرف غذا در فضای باز و پیک موتوری است. ساعت کار: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

رستوران سوماتچی فیهی ما فیه (Smoatci Fihi Ma Fih)

منو این رستوران شامل غذاهای ترکی است. غذاهای خوشمزه این رستوران افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. دستور پخت غذاهای این رستوران از قدیمی‌ترین دستور پخت‌های ترکیه است. کارکنان این مکان بسیار خوش برخورد هستند و شما را در صورت تمایل در انتخاب غذا یاری می‌کنند.

ساعت کار: هر روز از ۹ صبح تا ۹ شب

رستوران میتهات تیریت سالونو (Mithat Tirit Salonu)

این رستوران غذاهای سنتی ترکی سرو می‌کند و علاوه بر غذاهای لذیذ، دارای فضای دلچسب و زیبایی است.

ساعت کار: از ۱۱:۳۰ تا ۱۸:۳۰

رستوران تاکا (Taka)

منوی این رستوران شامل غذاهای دریایی، گیاهی، نوشیدنی، سالاد و انواع دسر است. این رستوران از مواد تازه و سالم برای تهیه غذاهای خود استفاده می‌کند.ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب

رستوران علی بابا (Ali Baba Firin Kebap)

اگر به شدت به گوشت و کباب علاقه دارید حتما به این مکان سر بزنید و کباب‌های آن را امتحان کنید، چرا که رستوران علی بابا به خاطر کباب‌های خوشمزه بسیار معروف است. فضای این رستوران بسیار زیبا است. این رستوران تا عصر پذیرای مشتریان است، پس سعی کنید برای صرف وعده ناهار به اینجا مراجعه کنید. این رستوران از قدیمی‌ترین و بهترین رستوران‌های قونیه به حساب می‌آید.

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۵ عصر.

رستوران بولو لوکانتاسی (Bolu Lokantasi)

منوی این رستوران شامل پیتزاهای ترکی است. این رستوران از غذا، سرویس دهی، فضا و کیفیت نسبتا خوب و قابل قبولی برخوردار است. این رستوران را نیز برای صرف ناهار انتخاب کنید بدین خاطر که به هنگام عصر تعطیل می‌شود. ساعت کار: هر روز به جز یکشنبه‌ها، از ساعت ۸ صبح تا ۶ غروب

رستوران سرناده اتلیکمک (Serenadr Etlikmek)

این رستوران نیز به دلیل سرو پیزاهای ترکی خوشمزه بسیار معرف است. از ویژگی‌های این رستوران پیک موتوری و تحویل غذا درب منزل است. این رستوران از غذا و کیفیت خوبی برخوردار است. این رستوران برخلاف رستوران‌های قبل دیرتر تعطیل می‌شود، پس می‌توانید وعده شام را در این مکان صرف کنید.

ساعت کار: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

رستوران کوفته چی سوفو (Kofteci Sofu)

در رستوران کوفته چی، غذاهای ترکی سرو می‌شود. از ویژگی‌های این رستوران پیک موتوری و صرف غذا در فضای باز است. کیفیت غذا، سرویس‌دهی و فضای خوب و قابل قبول از دیگر ویژگی‌های این مکان است.

ساعت کار: هر روز از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب.

رستوران آسایا لاهماکان (Asaya Lahmacun)

این رستوران با ۱۸ سال سابقه از رستوران‌های قدیمی این شهر به حساب می‌آید. منوی این رستوران شامل غذاهای ترکی، پیتزاهای ترکی، کباب، نوشیدنی، دسر،غذاهای سرد، میوه و شیرینی است. این رستوران از غذا، سرویس‌دهی و فضای زیبا و قابل قبولی برخوردار است به طوری که مشتری‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند. ساعت کار: هر روز از ۷:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب

غذاهای سرد، میوه و شیرینی است. این رستوران از غذا، سرویس‌دهی و فضای زیبا و قابل قبولی برخوردار است به طوری که مشتری‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند.

ساعت کار: هر روز از ۷:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب.

رستوران آرنا (Arena Restaurant)

در این رستوران غذاهای ترکی سرو می‌شود. و دارای کیفیت و فضای مناسب بوده و در میان مشتریان محبوبیت دارد. این رستوران نمایی به استادیوم دارد. این مکان را می‌توانید برای صرف شام انتخاب کنید، زیرا تا ۱۱ شب آماده سروس‌دهی به مشتریان است.

ساعت کار: هر روز از ۷ صبح تا ۱۱ شب.

رستوران کوناک موتفاجی (Konak Mutfagy)

این رستوران در قونیه و در میان مردم بسیار محبوب و معروف است. فضای خارجی این رستوران با گل‌های رز تزیین شده و صرف غذا در فضای باز را برای مشتریان بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند. دسرهای این رستوران را حتما امتحان کنید

موقعیت جغرافیایی و اطلاعات شهر

شهر قونیه مرکز بزرگترین استان بزرگترین دشت و یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است که هفتمین شهر پرجمعیت این کشور به شمار می رود. شهری واقع در جنوب منطقه میانی آناتولی که عمده مساحتش از فلات و دشت تشکیل شده است. سرزمین هایی هموار با پوشش گیاهی قوی و خاک مناسب که از نظر کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و بیشتر بخش های جنوبی اش با رشته کوه های طاروس احاطه شده اند. 

قونیه شهری است تاریخی که در گذشته پایتخت سلاطین روم بوده و ترک ها از آن به عنوان سلجوقیان روم یاد می کنند. از این رو یادگاری های زیادی از گذشتگان به خصوص دوران سلجوقی در آن به چشم می خورد. البته این شهر عمده محبوبیتش را مدیون شاعر بزرگ و صوفی متفکر پارسی زبان حضرت مولانا می باشد، بزرگ مردی به نام و مشهور که در دوران سلجوقی در این شهر زندگی می کرد. 

با وجود رشد و پیشرفت عظیم قونیه در سال های اخیر و جذب و پذیرش دانشجویان متعدد از شهرهای اطراف توسط دانشگاه سلجوق (Selçuk Üniversitesi) هنوز هم حال و هوای شهرهای استان آناتولی در آن احساس می شود و قونیه ماهیت خود را از این لحاظ به طور کلی حفظ کرده است. 

می توان از قونیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای افراد جویای آرامش نام برد، افرادی که رفتن به یک شهر آرام را به سفر به استانبول پرهیاهو ترجیح می دهند.

مردم قونیه

گرچه مردم این شهر معمولاً با زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری غیر از ترکی آشنایی ندارند اما به حدی خونگرم و میهمان نوازند که رفتن به میان آنها حتی بدون دانستن زبانشان بسیار لذت بخش و بی استرس خواهد بود. اما مواظب رانندگان تاکسی در این شهر باشید، رانندگانی که گاهی هیچ معذوریت اخلاقی تعریف شده را برای گردشگران قائل نیستند و همیشه در پی فریب آنها می باشند.قونیه جزو شهرهای مذهبی ترکیه به شمار می رود از این رو تقریباً نیمی از بانوان این سرزمین باحجابند. پس برای جلوگیری از ایجاد تمایز با پوشش ساکنین این شهر کمی مواظب لباس پوشیدنتان باشید. 

قونیه در سرزمینی کاملاً هموار آرمیده، شهری کاملاٌ یکنواخت و مسطح که هیچ ناهمواری به استثنای یک تپه کوچک به نام آلاتین تِپه سی (Alaattin Tepesi) واقع در مرکز آن در این شهر به چشم نمی خورد. تپه ای مصنوعی  که در دوران سلجوقی با هدف ایجاد یک موضع مناسب و مرتفع برای اشراف زادگان جهت تماشای منظره و چشم انداز شهر از طریق کاخ هایشان بنا گردید. اکنون از این تپه به عنوان یک پارک مرکزی جذاب و سایه دار استفاده می شود

جمعیت

قونیه با جمعیتی بالغ بر 1.2 میلیون نفر هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه محسوب می شود، یک شهر اقتصادی و توسعه یافته از لحاظ صنعتی و پایتخت استان قونیه. با توجه به سیستم ثبت آمار در سال 2016 جمعیت قونیه 2161303 نفر اعلام گردید. میزان رشد جمعیت سالانه و تراکم جمعیت 56 نفر در 14.3 کیلومتر مربع در این شهر می باشد و مرکز شهر جمعیتی بالغ بر 1278195 نفر را در دل خود جای داده است. در سال 1923 در چارچوب تبادلات جمعیتی مابین ترکیه و یونان، یونانیان ساکن در شهر به عنوان پناهنده قونیه را ترک کرده و در یونان سکنی گزیدند اما در همان زمان آلبانی ها آمدند و در همان منطقه مستقر شدند. 

حمل و نقل بین شهری

هوایی

می توان از فرودگاه قونیه به عنوان یک فرودگاه مسافری- نظامی نام برد، فرودگاهی با مساحت 14100 متر مربعی که برای اولین بار در سال 2000 افتتاح گردید. این فرودگاه در فاصله 18 کیلومتری تا شهر قرار گرفته، در سال 2006، 2924 هواپیما و 262561 مسافر از طریق این فرودگاه جابجا شدند. مساحت ترمینال مسافربری فرودگاه 2650 متر مربع و ظرفیت پارکینگ آن 278 اتومبیل می باشد

راه آهن

ترمیال جنوبی قطارهای سریع السیر ترکیه در قونیه می باشد، قطارهایی پر سرعت که در مسیر منظم به مقصد استانبول، اسکی شِهیر و آنکارا در حال حرکتند. قطارهای استانبول از ناحیه پندیک واقع در فاصله 25 کیلومتری از قسمت غربی مرکز شهر حرکت می کنند. برای دستیابی به این ایستگاه با سوار شدن به مترو به منطقه کارتال خواهید رسید سپس با استفاده از اتوبوس شماره 251 یا تاکسی برای طی کردن 5 کیلومتر آخر به پندیک دسترسی خواهید داشت. روزانه دو قطار از پندیک به قونیه حرکت می کند و در اسکی شِهیر نیز توقف می نماید. مسیری که طی کردنش 4 ساعت و نیم زمان می برد

اتوبوس و تراموا

در مِولانا کادیسی (Mevlana Caddesi) خیابان اصلی قونیه تعدادی آژانس های مسافرتی یافت می شود که از طریق آنها می توانید بلیط اتوبوس ها را خریداری نمایید. ایستگاه اتوبوس (otogar) قونیه دارای اتصالات بسیار خوبی به مقاصد متعدد و متنوعی می باشد، مقاصدی نظیر استانبول (مسیری 10 ساعتی با پرداخت 65 تا 75 لیر)، ازمیر (مسیری 9 ساعتی با پرداخت 38 لیر)، آنکارا (مسیری 3 ساعت و پانزده دقیقه ای با پرداخت هزینه 28 لیری) و کاپادوکیه (مسیری 3 ساعتی). در هنگام صدور بلیط ایستگاه اتوبوس مقصد اعلام می شود، اما گاهی اوقات اتوبوس ها در ایستگاه دیگری واقع در نزدیکی ایستگاه اعلام شده توقف می نمایند

ایستگاه اتوبوس قونیه در فاصله 7 کیلومتری تا جاذبه های اصلی شهر مخصوصاً جاذبه های اطراف علاالدین تِپه سی (Alaaddin Tepesi) در مرکز شهر قرار گرفته، تعدادی مینی بوس یا دولموش از این ایستگاه به مقصد علاالدین تِپه سی حرکت می کنند، مسیری 30 دقیقه ای که طی کردنش مستلزم پرداخت 2 لیر می باشد. 

خطوط تراموا قونیه از ایستگاه اوتوگار (ایستگاه اتوبوس) به مقصد حلقه ای در اطراف علاءالدین تِپه سی نیز موجود می باشند که هزینه طی کردن این مسیر 30 دقیقه ای با تراموا 2 لیر برای هر نفر است. البته خرید کارت های پلاستیکی برای پرداخت هزینه تراموا را فراموش نکنید. کارت هایی قابل شارژ که پرداخت هزینه تراموا تنها از طریق آنها امکان پذیر است. 

ماشین

برای رسیدن به قونیه از آنکارا با ماشین می بایست حداقل 3 ساعت رانندگی کنید، استانبول در فاصله 660 کیلومتری قونیه قرار گرفته در نتیجه دسترسی به آن از طریق ماشین حداقل 10 ساعت زمان می برد. ازمیر تا قونیه 7 ساعت و آنتالیا تا قونیه 6 ساعت و نیم با ماشین فاصله دارد. 

حمل و نقل درون شهری

تردد در شهر قونیه از طریق مینی بوس های دولموش، اتوبوس های شهری عمومی، تراموا و تاکسی امکان پذیر خواهد بود. البته این شهر یک مزیت دیگر نیز دارد و تمامی مراکز توریستی و دیدنی آن در مرکز شهر متمرکز شده اند و بازدیدکنندگان می توانند براحتی با پای پیاده از تمامی آنها دیدن نمایند. با این حال در این شهر زیبا می توانید با تراموا از قلب شهر قدیمی علاالدین به دانشگاه سلجوق در حومه شهر یا به چندین جاذبه معروف نظیر جاپن پارکی (Japon Parki) دسترسی پیدا کنید. شبکه حمل و نقل تراموا در قونیه با 25 ایستگاه از علاالدین به انتهای دانشگاه سلجوق کشیده شده، مسیری تقریباً یک ساعته البته با ماشین. پرداخت هزینه ترامواها از طریق کارت های پلاستیکی قابل شارژی امکان پذیر می باشد، کارت هایی که از قبل می بایست آنها را تهیه نمود.

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

تور لحظه آخری مالزی

مالزی مالزی یکی از کشورهای توسعه یافته و مسلمان نشین قاره آسیا می‌باشد که در شرق این قاره واقع شده است. طبیعت بکر و جنگل‌های

تور لوکس ژاپن

تور ژاپن ژاپن (Japan) یک کشو جزیره‌ای در سواحل شرقی آسیا بوده که رشته بزرگی از جزایر را در امتداد یک کمان شمال شرقی به

تور لوکس برزیل

شاید بسیاری از ذهنیت‌هایی که در مورد تور برزیل دارید اشتباه باشد! به طور مثال اگر تابستان به برزیل بروید آب و هوا استوایی و

تور آلانیا بهترین قیمت

تور آلانیا ترکیه کشوری زیبا و توریستی است. در اغلب روزهای سال این کشور مملو از جمعیتی است که با خرید بلیط هواپیما از همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات گردشگری قونیه

هلدینگ گردشگری پارسا گشت