عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور مبلغی‌ است که هر شخصی که از کشور خارج می‌شود، باید به دولت بپردازد. این عوارض حتی برای افراد زیر دو سال هم محاسبه می‌شود. البته استثنائاتی در این مورد هم وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲

طبق گزارش وبسایت خبری تابناک، مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ در بودجه مصوبه مجلس ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده‌ است. البته این مبلغ برای بار اولی است که از کشور خارج می‌شوید. سایر مبالغ را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

عوارض خروج از کشور کودکان

به طور کلی تفاوتی بین عوارض خروج از کشور کودکان با سایر مسافران وجود ندارد و نرخ آن یکسان است. این عوارض به ازای هر فرد با کدملی و بلیط پرواز محاسبه می‌شود.

سهم میراث فرهنگی و صنایع‌دستی از عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲

بنا بر جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع ۳هزار و ۴۳۱میلیارد تومان منابع، از محل درآمدهای خروج از کشور در نظر گرفته شده است. به همین دلیل عوارض خروج برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.
مبلغ ۸۰هزار تومان از عوارض خروج از کشور هر نفر، برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد.

از چه روش‌هایی می‌توان عوارض خروج را پرداخت کرد؟

شما می‌توانید عوارض خروج از ایران را از راه‌های مختلفی پرداخت کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه‌های ATM غیرنقدی است که در فرودگاه‌های سراسر کشور نصب شده‌اند. البته اگر امکان استفاده از رمز دوم در اختیار شماست، می‌توانید از طریق سامانه مخصوص پرداخت هم اقدام کنید.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

با اینکه پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه الزامی است، اما خیلی‌ها هم از پرداخت این هزینه معاف شده‌اند که در ادامه آن را می‌گوییم.

 

معافیت خدمه سفر از پرداخت عوارض خروج از کشور

قانون پرداخت عوارض در هنگام خروج از کشور شامل همه افرادی می‌شود که برای تفریح یا تجارت به خارج از کشور سفر می‌کنند، اما این قانون یک سری افراد را از پرداخت عوارض مستثنا می‌داند. اولین گروه افرادی هستند که به واسطه ماموریت شغلی مجبور می‌شوند از کشور خارج شوند. برای مثال خدمه پرواز و خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری لازم نیست این عوارض را پرداخت کنند.

معافیت سایر افراد از پرداخت عوارض خروج

درنهایت اگر گذرنامه سیاسی یا خدمت دارید یا مقیم یک کشور دیگر هستید و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار گرفته‌اید هم لازم نیست عوارض را پرداخت کنید.

یک قانون دیگر که در مصوبه مجلس در مورد عوارض خروج از کشور آمده این است که کسانی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌کنند و کسانی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند فقط یک بار در طول سال لازم است عوارض را پرداخت کنند. مرزنشینان کشور به کسانی اطلاق می‌شود که شماره شناسنامه و کدپستی آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده‌است.

مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی در مورد عوارض خروج از ایران

یکی دیگر از مصوبات مجلس این است که زائرین اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که از مرزهای زمینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

اخذ ویزا بالی_بهترین قیمت

اخذ ویزای توریستی اندونزی برای اخذ ویزای توریستی اندونزی برای ایرانیان، شرایط و مدارک خاصی لازم است: پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه و دو صفحه

تورنتو کانادا

تورنتو کانادا  تورنتو کانادا وقتی سخن از چند فرهنگی بودن، کیفیت بالای زندگی و بناهای دیدنی می‌شود، چه کسی می‌تواند از تورنتو چشم پوشی کند؟ شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هلدینگ گردشگری پارسا گشت