جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس ژاپن | آداب و رسوم هانامی

وقتی نام کشور ژاپن را در گوگل جستجو می‌کنید و عکس‌های این کشور را می‌بینید، یکی از چیزهایی که در بسیاری از عکس‌ها تکرار می‌شود، درختان پرشکوفه‌‌ای هستند که نظیرشان را کمتر دیده‌ایم. این درختان همان درختان گیلاسی هستند که مردم ژاپن در فصل بهار، شکوفه دادنشان را جشن می‌گیرند؛ فستیوال باشکوهی که با نام جشن شکوفه های گیلاس در سراسر جهان مشهور شده است و سالانه هزاران گردشگر را به تماشای رقص شکوفه های گیلاس بر شاخه‌های درختان بهاری به ژاپن می‌کشاند. اگر شما هم نام این مراسم به گوشتان خورده اما درباره آن اطلاعاتی ندارید، با ما همراه شوید تا درباره این آیین ژاپنی بیشتر بدانید.

این جشن، یکی از مشهورترین رویدادهای کشور ژاپن است که هزاران نفر از نقاط مختلف جهان برای تماشای زیبایی خیره‌کننده درختان گیلاس در این جشن به ژاپن سفر می‌کنند.

این جشن در میان ژاپنی‌ها به نام هانامی (Hanami) شناخته می‌شود که به معنای دیدن گل‌هاست. مردم ژاپن اهمیت زیادی برای این جشن قائل هستند و آن را نمادی از تأمل در طبیعت و قدردانی از آن می‌دانند.

ژاپنی‌ها از گذشته اهمیت زیادی برای درخت گیلاس و شکوفه گیلاس قائل بوده‌اند. حتی شکوفه گیلاس یا به قول ژاپنی‌ها «ساکورا» به‌عنوان گل ملی ژاپن شناخته شده است.

جالب آنکه به دلیل همین اهمیت بالای درخت گیلاس در میان ژاپنی‌ها، بیشترین تعداد درخت گیلاس و گونه‌های مختلف این درخت در ژاپن دیده می‌شود

جشن شکوفه های گیلاس ۲۰۲۳ چه زمانی برگزار می شود؟

زمان شروع جشن شکوفه های گیلاس یا همان هانامی بستگی به این دارد که اولین شکوفه گیلاس چه زمانی باز می شود. هر ساله این زمان اندکی متفاوت خواهد شد. برای مثال امسال پیش بینی شده است که اولین شکوفه های گیلاس در جزیره شیکوکو در تاریخ ۱۸ مارس باز خواهد شد. در شهر توکیو انتظار می رود اولین شکوفه ها در تاریخ ۲۲ مارس باز شوند و خود جشن نیز در تاریخ ۲۹ مارس برگزار خواهد شد. در شهر کیوتو اما شکوفه ها کمی دیرتر از بقیه جاها باز می شوند و پیش بینی می شود که تا ۲ آپریل تمامی شکوفه های گیلاس باز شده باشند.

بهترین مکان جشن شکوفه های گیلاس

همانطور که گفتیم با شروع فصل بهار و اولین شکوفه گیلاسی که شکفته شود جشن هانامی یا همان جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن آغاز خواهد شد. زمان برگزاری این جشن در شهرهای مختلف ژاپن به دلیل زمان متفاوت باز شدن اولین شکوفه گیلاس کمی متفاوت است. در ادامه چند محل که جز بهترین مکان ها برای دیدن جشن هانامی است را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • توکیو از دیدنی ترین مکان های جشن

بدون شک توکیو به عنوان پایتخت ژاپن یکی از بهترین مکان ها برای دیدن جشن شکوفه های گیلاس است. پارک شینجوکو گوین با ۱۰۰۰ درخت گیلاس یکی از بهترین مکان ها برای بازدید هانامی است.

  • پارک و قلعه هیروساکی

پارک و قلعه هیروساکی یکی از بهترین مکان ها برای دیدن جشن شکوفه های گیلاس است. قدمت ساخت قلعه درون پارک به سال ۱۶۱۱ باز می گردد. پارک و قلعه هیروساکی بیش از ۲۶۰۰ درخت گیلاس را در خود جای داده اند  و یکی از پر طرفدارترین مکان های ژاپن برای دیدن هانامی به شمار می روند. قلعه هیروساکی که بالای ۴ قرن قدمت دارد به منظره رو به روی شما جلوه عجیب و تماشایی اضافه کرده است. درون پارک یک دریاچه نیز وجود دارد که علاقه مندان می توانند با سوار شدن به قایق به سمت قلعه حرکت کنند.

  • کیوتو از بهترین مکان های دیدنی جشن

اگر در شهر توکیو نیستید می توانید به شهر کیوتو بروید و یکی از بهترین جشن های شکوفه های گیلاس را ببینید. در شهر کیوتو مسیر ناکارگی قرار دارد که در دو طرفش پر است از درخت های گیلاس. تجربه قدم زدن در این مسیر تا رسیدن به باغ گیاه شناسی ژاپن فوق العاده است. دریاچه بیوا یکی دیگر از مکان های است که هنگام هانامی می توانید به آنجا بروید. در این دریاچه امکام کرایه کردن قایق نیز وجود دارد. در پارک مارویاما نیز می توانید شاهد درختان شکوفه های گیلاس باشید که با وزش باد تکان می خورند و صحنه های به یاد ماندنی ای را خلق می کنند.

اهمیت و مفهوم جشن شکوفه های گیلاس

اهمیت جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن زمانی مشخص می شود که بدانیم این جشن از قرن ۱۸ م محبوب و پر طرفدار بوده. در خاطرات تویوتومی هیدیوشی یکی از جنگجوهای معروف ژاپنی نیز آمده است که در سال ۱۵۹۸ مراسم هانامی در کیوتو برگزار شده است. با گذشت زمان هانامی از یک جشن اشرافی و درباری تبدیل به جشنی محبوب میان عوام گشته است. امروزه بسیاری از خانواده های ژاپنی به همراه اعضای خانواده و دوستان شان حتما در این جشن زیبا و هیجان انگیز شرکت می کنند.

مفهوم جشن شکوفه های گیلاس بسیار زیبا و خواندنی است. عمر شکوفه های گیلاس بسیار کوتاه و در حد یک الی دو هفته است. اما این شکوفه ها بی نهایت زیبا هستند. در واقع می توان گفت که مفهوم جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی قدردانی از عمر کوتاه و زیبای انسان ها است. زیبایی در همه جنبه های زندگی بسیار کوتاه و ناپایدار است و ژاپنی ها با برگزاری هانامی سعی می کنند تا این قضیه را فراموش نکنند. هانامی و شکوفه های گیلاس در نقاشی ها و سایر هنرهای ژاپن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ردپای آن کاملا مشهود می باشد. یکی از معروف ترین جملا ژاپنی که تخت تاثیر هانامی گفته شده است این است که هیچ چیز تا ابد باقی نمی ماند.

نحوه شرکت در جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

اگر اهل سفر هستید و می خواهید به ژاپن بروید بهتر است برنامه سفرتان را جوری بچینید که در جشن شکوفه های گیلاس حتما در ژاپن حضور داشته باشید. مردم ژاپن در این روز به باغ ها و پارک ها می روند و با خود غذاهای خوشمزه و انواع نوشیدنی نیز می برند. در واقع پیکنیک کردن یکی از کارهای مرسوم در روز هانامی است. برای گردشگران و مسافران اما بسیاری از مغازه ها غذاهای مخصوص روز هانامی را می فروشند که در صورت تمایل می توانید تهیه کنید.

اولین وسیله مورد نیاز برای برپایی این جشن زیبا و هیجان انگیز یک سبد اونیگیری یا کوفته برنجی است. آیتم بعدی که برای برگزاری هانامی به روش سنتی اش نیاز دارید ساکورا موچی است. ساکورا موچی نوعی شیرینی برنجی است که وسطش پوره لوبیا دارد. سبدهای آماده مخصوص روز هانامی به خصوص برای گردشگران و مسافران قابل خرید است. این سبدهای آماده را می توانید از تک تک فروشگاه ها و مغازه های ژاپن خریداری کنید.

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

تور ژاپن بهار وتابستان1403

تور ژاپن بهترین جاهای دیدنی ژاپن کدام‌اند؟ کوه فوجی، کاخ امپراتوری، موزه یادبود صلح هیروشیما، قلعه شوری، چهارراه شیبویا، پارک میمون‌های برفی، جنگل بامبو آراشیاما،

تور لحظه آخری تفلیس-02188487124

تور تفلیس یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین تورهای گردشگری در گرجستان است. پرواز تفلیس یکی از آن دسته پروازهایی است که گردشگران و مسافران

تور لحظه آخری باتومی

باتومی نحوه برگزاری تور باتومی به‌صورت مستقیم در گذشته تور باتومی گرجستان فقط با پروازهای غیر مستقیم انجام می‌شد. در حال حاضر یک خط پروازی

تور ارزان چین_02188487123

تورچین چین کشور پهناور و تاریخی است که سفر به آن می تواند دنیای دیگری را به شما نشان دهد. نکته جالبی که در این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

هلدینگ گردشگری پارسا گشت