کارگزار تور قطر دوحه

استادیوم های قطر، میراثی از مدرنیته و سنت

استادیوم های قطر

استادیوم های قطر

قطر یکی از کوچک‌ترین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که در سال‌های اخیر به واسطه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ شهرت جهانی پیدا کرده و کمتر کسی در جهان است که نام این کشور عربی را نشنیده باشد. قطر در سال ۲۰۱۰ موفق به دریافت میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ شد و از آن زمان تا تاریخ برگزاری جام جهانی تلاش‌های زیادی برای توسعه شهری و گسترش امکانات ورزشی انجام داد تا جایی که این کشور ثروتمند که اصلی‌ترین منبع درآمد صادرات نفت و گاز است، در زمان برگزاری جام جهانی مجهز به ۸ استادیوم بزرگ و مدرن شد تا بتواند میزبان شایسته‌ای برای رقابت‌های جام جهانی باشد.

اغلب استادیوم های قطر در نزدیکی دوحه پایتخت این کشور قرار دارند و دسترسی به آن‌ها از هتل‌ها و مرکز شهر بسیار راحت است. قط‌ر پس از میزبانی موفق و درخشان خود از رقابت‌های جام جهانی، قرار است در سال جدید میلادی هم از چند رقابت فوتبالی دیگر از جمله جام ملت‌های آسیا میزبانی کند. اگر از علاقه‌مندان ورزش مهیج فوتبال هستید، با ما تا انتهای این مقاله از مجله گردشگری پارسا گشت همراه باشید تا شما را بیشتر با استادیوم‌های این کشور آشنا کنیم.

معرفی بهترین استادیوم های قطر

جام جهانی فوتبال بدون شک بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی در این رشته است که طرف‌داران خاص خود را دارد و افراد بسیاری هر چهار سال یکبار برای تماشای این رویداد هیجان انگیز از نزدیک به کشور میزبان این رقابت‌ها سفر می‌کنند. جام جهانی ۲۰۲۲ سال گذشته به میزبانی قطر برگزار شد، این کشور ثروتمند توانست با هزینه‌های بسیار زیادی این رقابت‌های بزرگ را در استادیوم‌های مجهز خود با بهترین کیفیت برگزار نماید تا جهانیان بار دیگر قطر را به‌ خاطر همه امکانات متنوعی که در ورزشگاه‌های خود فراهم کرده تحسین کنند.

شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که قطر تا قبل از گرفتن میزبانی این رقابت‌ها فقط یک استادیوم بزرگ برای برگزاری بازی‌های فوتبال داشت و ۷ استادیوم دیگر به‌صورت کاملاً اختصاصی برای رقابت‌های جام جهانی در این کشور ساخته شد که در نوع خود کم نظیر است. البته تعداد استادیوم‌های قطر بسیار کمتر از سایر کشورهایی است که در گذشته میزبانی جام جهانی را برعهده داشته‌اند. قطر قصد دارد از استادیوم‌های نوساز خود حداکثر استفاده را ببرد و در زمستان ۲۰۲۴ از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا میزبانی کند تا بار دیگر جهانیان ورزشگاه‌های شیک و مجهز این کشور را از نزدیک ببینند.

استادیوم لوسیل

استادیوم لوسیل (Lusail) یک مکان ورزشی الهام بخش در بین استادیوم‌ های قطر است که با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته لقب بزرگ‌ترین استادیوم کشور قطر را هم با خود یدک می‌کشد. این ورزشگاه در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر دوحه واقع شده و دسترسی به این ورزشگاه از طریق مترو شهر قطر به‌راحتی امکان‌پذیر است.

پروژه خرید زمین و ساخت این ورزشگاه از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و سرانجام در اواخر سال ۲۰۲۰ این ورزشگاه برای میزبانی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ افتتاح شده است. این ورزشگاه ۸۰ هزارنفری معماری مدرن، زیبا و باشکوهی دارد که گردشگران از دیدن آن حیرت‌زده می‌شوند.

طرح این ورزشگاه برگرفته از کاسه‌های دست‌ساز مردم بادیه‌نشین در صدر اسلام است که از گذشته تا به امروز در بین عرب‌ها محبوبیت زیادی دارد، رنگ طلایی این استادیوم هم نمادی از صنایع‌دستی و هنر اسلامی اعراب است. در این استادیوم از بهترین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده تا مسابقات در بالاترین سطح و با بهترین تجهیزات برگزار شود. ظرفیت این ورزشگاه پس از اتمام رقابت‌های جام جهانی قرار است کوچک‌تر شده و به یک محیط ایده‌آل برای گردش و تفریح مردم شامل مغازه‌ها، کافه‌ها، امکانات ورزشی و کلینیک‌های بهداشتی تبدیل شود.

  • ظرفیت میزبانی: ۸۰ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۲۰
  • موقعیت مکانی: ۲۰ کیلومتری شهر دوحه پایتخت قطر

استادیوم های قطر

استادیوم البیت

ساخت استادیوم البیت در سال ۲۰۱۵ آغاز شده و در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ به صورت رسمی با برگزاری جام فیفا عرب فعالیت خود را آغاز کرده است. البیت یکی از مشهورترین استادیوم های قطر محسوب می‌شود که به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارد، میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ بود. این ورزشگاه براساس معماری و فرهنگ بومی قطر طراحی شده و ساختاری چادری شکل این ورزشگاه نمادی از زندگی عشایر قطر است. در بخش‌های مختلف این استادیوم باشکوه می‌توانید به‌ وضوح نشانه‌هایی از معماری عربی را مشاهده کنید.

این استادیوم با الهام از بیت الشعار مردم عشایر قطر و با امکانات مدرن ساخته شده تا میزبانی شایسته برای رقابت‌های فوتبال باشد. استادیوم البیت در شهر الخور قطر واقع شده و بعد از استادیوم لوسیل دومین استادیوم بزرگ کشور قطر به لحاظ مساحت و ظرفیت میزبانی محسوب می‌شود. استادیوم البیت دارای طراحی پایدار با سقف جمع شونده منحصر به فرد است که کارایی محیطی مطلوب را تضمین می‌کند. این سقف به دلیل گرمای هوای قطر تعبیه شده تا بازیکنان در طول مسابقه هوایی مطبوع داشته باشند. در اطراف این استادیوم پارک‌ها، دریاچه‌ها و زمین‌های حفاظت‌شده کمربند سبزی را از استادیوم تا دریا امتداد می‌دهند.

  • ظرفیت میزبانی: ۶۸ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۲۱
  • موقعیت مکانی: شهر الخور قطر

استادیوم احمد بن علی

احمد بن علی یکی از قدیمی‌ترین استادیوم های قطر است که در منطقه‌ای بسیار خاص در مجاورت صحرا واقع شده و از گذشته‌های دور محل برگزاری بازی‌های باشگاه الریان قطر بوده و ورزشگاه در اصل متعلق به این باشگاه است. قدمت این ورزشگاه به سال‌ ۲۰۰۱ باز می‌گردد و به‌ نام استادیوم الریان هم بین مردم محلی شناخته می‌شود. این استادیوم از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ مورد بازسازی اساسی قرار گرفت تا بتواند میزبان رقابت‌های جام جهانی باشد. طراحی استادیوم و ساختمان‌های اطراف آن، نمادی از فرهنگ و سنت‌های مردم مهمان‌نواز قطر محسوب می‌شود.

دسترسی به این ورزشگاه از طریق مترو امکان‌پذیر بوده و افرادی که برای تماشای رقابت‌های فوتبال قصد حضور در استادیوم احمد بن علی را دارند به راحتی با مترو می‌توانند خود را از مرکز شهر دوحه به ورزشگاه برسانند. در جریان ساخت و بازسازی استادیوم های قطر از جمله احمد بن علی به حفظ محیط زیست هم توجه ویژه‌ای شده و درختان، جانوران و سایر موجودات زنده با دقت بسیار محافظت شده‌اند.

  • ظرفیت میزبانی: ۴۰ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۰۱
  • موقعیت مکانی: حومه دوحه پایتخت قطر

استادیوم احمد بن علی

استادیوم الجنوب

استادیوم الجنوب یکی از استادیوم های قطر است که ساخت آن در ژانویه سال ۲۰۱۶ آغاز شده و طراحی خاص این استادیوم از جمله جذابیت‌های آن برای تماشاچیان فوتبال است. نمای بیرونی این استادیوم دقیقاً شبیه بادبان‌های قایق‌های سنتی غواص مروارید است و جایگاه‌های صندلی در داخل آن همچون امواج دریا طراحی شده‌اند. انعطاف‌پذیری یک ویژگی کلیدی در طراحی این ورزشگاه محسوب می‌شود، زیرا زمین استادیوم الجنوب به نحوی طراحی شده که برای ورزش‌های مختلفی همچون راگبی و دو و میدانی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

ساخت این استادیوم مدرن و پیشرفته برای دولت قطر حدود ۵۷۶ میلیون دلار هزینه داشت و در فینال امیر کاپ در ماه مه ۲۰۱۹ افتتاح شد. ورزشگاه الجنوب رتبه پایداری کلاس A* را توسط سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS) دریافت کرد. استودیوی معماری مشهور عراقی زاها حدید طراحی استادیوم الجنوب قطر را انجام داده و یکی از دلایل شهرت این ورزشگاه هم این موضوع است.

این ورزشگاه در حومه دوحه واقع شده و در اطراف آن پارک‌ها و مکان‌های تفریحی متعددی برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند. این استادیوم هم دقیقاً همانند ورزشگاه البیت دارای سقف جمع‌شونده است که می‌توان از آن برای روزهای گرم سال استفاده کرد.

  • ظرفیت میزبانی: ۴۰ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۱۹
  • موقعیت مکانی: حومه دوحه پایتخت قطر

استادیوم الثومه

استادیوم الثومه (Al Thumama) یکی از زیباترین استادیوم‌های قطر محسوب می‌شود که در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته از رقابت‌های هیجان انگیز بسیاری میزبانی کند. ساخت این استادیوم باشکوه و بزرگ در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و معمار آن ابراهیم محمد جیده یکی از مشهورترین چهره‌های معماری در دنیا است. استادیوم الثومه در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر دوحه پایتخت قطر قرار دارد و علاوه بر زمین فوتبال یک ورزشگاه ایده‌آل برای برگزاری سایر مسابقات ورزشی است.

هندبال، والیبال، بسکتبال و شنا در کنار مسیرهای دویدن و دوچرخه‌سواری جز امکانات ورزشی این استادیوم مدرن در کشور قطر محسوب می‌شود.

طراحی سقف سنتی این ورزشگاه از معماری اعراب الهام گرفته شده و ورزشگاه به صورت رسمی در اواخر سال ۲۰۲۱ با میزبانی از رقابت‌های منطقه‌ای افتتاح شده است. هشت بازی حساس در در جریان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در ورزشگاه الثومه برگزار شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

بازی دو تیم فوتبال مراکش و پرتغال در جریان بازی‌های جام جهانی را می‌توان هیجان‌انگیزترین مسابقه‌ای بیان کرد که استادیوم الثومه میزبان آن بوده است. ورزشگاه الثومه با ایجاد چشم‌اندازی جذاب و بی‌نظیر نه تنها به عنوان یک مکان ورزشی بلکه به عنوان یک نماد فرهنگی محسوب می‌شود.

  • ظرفیت میزبانی: ۴۰ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۲۲
  • موقعیت مکانی: ۱۲ کیلومتری شهر دوحه

استادیوم احمد بن علی

استادیوم شهر آموزش و ورزش

استادیوم شهر آموزش در قطر یک مکان دیدنی است که تعهد کشور قطر به پایداری، آموزش و ورزش را به نمایش می‌گذارد. این ورزشگاه به عنوان نمادی از تعالی و نوآوری قطر در صحنه جهانی محسوب می‌شود و با امکانات منحصر به‌ فرد خود به یکی از بهترین استادیوم های قطر تبدیل شده است. استادیوم شهر آموزش با تمرکز بر سهولت دسترسی به آن برای همه به ویژه برای هواداران دارای معلولیت ساخته شده تا هیچ محدودیتی برای ورود به آن وجود نداشته باشد.

افرادی که قصد حضور در این استادیوم برای تماشای مسابقات ورزشی را دارند با مترو دوحه و تراموا می‌توانند خود را بدون ترافیک به این استادیوم برسانند.

طراحی استادیوم شهر آموزش بسیار حرفه‌ای و با تلفیق اصول معماری سنتی قطر و معماری مدرن انجام شده است تا این استادیوم ۴۵ هزار نفری به یک محل ایده‌آل برای تماشای فوتبال تبدیل شود. زمین تمرین فوتبال، زمین گلف و فروشگاه‌های متنوع از جمله امکانات استادیوم شهر آموزش محسوب می‌شود که دولت قطر برای ساخت آن موفق به دریافت سه جایزه از سازمان خلیج فارس شده است. در نمای بیرونی مثلث‌ها الگوهای هندسی پیچیده‌ای شبیه الماس ایجاد می‌کنند که با حرکت خورشید در آسمان می‌درخشند که این طراحی یکی از زیبایی‌های خاص این استادیوم است.

  • ظرفیت میزبانی: ۴۰ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۲۲
  • موقعیت مکانی: ۱۲ کیلومتری شهر دوحه

استادیوم خلیفه

استادیوم خلیفه قدیمی‌ترین استادیوم شهر دوحه و کشور قطر است که در سال ۱۹۷۶ فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده و از آن تاریخ تا به امروز شاهد رویدادهای ورزشی بسیاری از جمله بازی‌های حساس و هیجان انگیز جام جهانی بوده است. بازسازی استادیوم چند منظوره خلیفه با زیرساخت‌ها و امکانات پیشرفته به منظور برگزاری رقابت‌های مهیج جام جهانی در سال ۲۰۱۷ به اتمام رسیده و از آن زمان مجددا درب‌های این ورزشگاه به روی تماشاچی‌ها باز شده تا شاهد رقابت‌های جذاب تیم‌های مختلف باشند.

این استادیوم دارای فناوری خنک‌کننده هوشمند است که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و همچنین شامل سیستم‌های روشنایی کارآمد و تجهیزات لوله‌کشی مدرن می‌باشد که باعث شده به یکی از محبوب‌ترین استادیوم های قطر برای برگزاری مسابقات فوتبال تبدیل شود. استادیوم بین المللی خلیفه در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر دوحه  در منطقه پر جنب و جوش Aspire Zone در الریان واقع شده و دسترسی به آن با اتوبوس و تاکسی بسیار راحت است.

این استادیوم دارای یک سالن ورزشی چند منظوره و چند فروشگاه بزرگ فروش لوازم ورزشی است که در کنار موزه المپیک قطر قرار دارند.

  • ظرفیت میزبانی: ۴۵ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۱۹۷۶
  • موقعیت مکانی: ۱۰ کیلومتری شهر دوحه

استادیوم احمد بن علی

استادیوم ۹۷۴

استادیوم ۹۷۴ بدون شک یکی از خاص‌ترین استادیوم های قطر است که با هدف حفظ محیط زیست و توجه به منابع زیست محیطی ساخته شده است. این ورزشگاه در شرق دوحه در منطقه راس ابوعود در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حمد قرار دارد و اولین استادیوم موقت جهان است که بعد از رقابت‌های جام جهانی وعده جمع‌آوری آن مطرح شده است.

در واقع این استادیوم از تعداد زیادی کانتینر ساخته شده و پس از پایان رقابت‌های جام جهانی به‌صورت کامل استادیوم ۹۷۴ جمع آوری خواهد شد.
استادیوم ۹۷۴ که به عنوان یک استادیوم موقت برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته شده است، با طراحی نوآورانه توانسته نظر کارشناسان معماری را به خود جلب کند. در ساخت این استادیوم که توسط استدیو معمار Fenwick Iribarren اسپانیا با همکاری Schlaich Bergermann Partner و Hilson Moran ساخته شده از کانتیرهای فولادی بازیافتی برای دیواره‌های استادیوم استفاده کرده‌اند که نمای منحصر به‌فرد به این مجموعه ورزشی داده است.

هر کانتینر برای قرار دادن عناصر مختلف استادیوم از جمله صندلی‌ها، راهروها و سرویس‌های بهداشتی به‌صورت کاملا حرفه‌ای جانمایی شده‌اند. نزدیکی این استادیوم به ساحل خلیج فارس باعث کاهش دمای هوا در این استادیوم موقت شده است.

  • ظرفیت میزبانی: ۴۰ هزار نفر در هر مسابقه فوتبال
  • تاریخ افتتاح: سال ۲۰۲۲
  • موقعیت مکانی: در حومه دوحه منطقه راس اوعود

سوالات متداول

۱. اولین استادیوم‌ فوتبال قطر در چه سالی افتتاح شده است؟

استادیوم خلیفه قطر به عنوان اولین استادیوم این کشور عربی کوچک در سال ۱۹۷۶ افتتاح شده و در سال ۲۰۱۷ بازسازی آن برای میزبانی از رقابت‌های جام جهانی به اتمام رسیده است.

۲. در حال حاضر کشور قطر چند استادیوم در قطر برای میزبانی از بازی‌های فوتبال دارد؟

در حال حاضر در کشور قطر ۷ استادیوم برای میزبانی مسابقات فوتبال وجود دارد.

۳. استادیومی که در آن مسابقه فینال جام جهانی برگزار شده چه نام دارد؟

استادیوم لوسیل، واقع در لوسیل شهری در حومه دوحه محل برگزاری مسابقات فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فوتبال است.

۴.آیا استادیوم‌های قطر پس از جام جهانی فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

بله، برنامه‌های متعددی برای استفاده از استادیوم‌های ساخته شده در قطر بعد از پایان مسابقات جام جهانی فوتبال از جمله استفاده در رویدادهای ورزشی معتبر همچون جام ملت‌های آسیا وجود دارد.

۵. استادیوم ‌های قطر چه خصوصیاتی دارند؟

استادیوم‌ های قطر با طراحی مدرن و استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت دما و تهویه مناسب معروف هستند. همچنین این استادیوم‌ها به دلیل استفاده از نورپردازی مدرن و ظاهر خیره‌کننده خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

۶.آیا خرید بلیط هواپیما به مقصد کشور قطر از سایت الی گشت امکان پذیر است؟

بله، شما می‌توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی خود به مقصد کشورهای مختلف جهان از جمله کشور قطر را به صورت ۲۴ ساعته و کاملا آنلاین از سایت الی گشت خریداری کنید.

جمع بندی

استادیوم ‌های قطر با ترکیبی از فناوری مدرن، طراحی‌های خلاقانه و تجربه‌ منحصربه‌فردی که به همراه دارند، فضایی به‌یادماندنی و مجهز برای تماشای بازی فوتبال هستند. این استادیوم‌ها نه تنها به عنوان مکان‌هایی برای برگزاری مسابقات ورزشی بلکه به عنوان نمادهایی از پیشرفت فناوری کشور قطر شناخته می‌شوند که در این مقاله سعی کردیم به‌ صورت کامل این اماکن ورزشی را به شما معرفی کنیم.

اگر شما هم قصد سفر به کشور قطر و حضور در ورزشگاه‎های این کشور را دارید، برای خرید بلیط پرواز قطر می‌توانید به قسمت خرید بلیط در سایت پارساگشت مراجعه کنید و فقط با چند کلیک ساده در هر ساعتی از شبانه روز که تمایل داشتید بلیط پرواز خود را از ایرلاین مورد نظر برای سفری دلپذیر تهیه نمایید، همچنین خرید تور به مقصد کشور قطر و رزرو هتل‌ هم به صورت ۲۴ ساعته و کاملاً آنلاین از طریق سایت پارسا گشت امکان پذیر است.

آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

تور ژاپن پاییز1403

تور ژاپن شور پهناور ژاپن با میزبانی بیش از ۶۸۰۰ جزیره، بیش تر از اینکه به عنوان کشور شناخته شود به نام یک جزیره بزرگ

تور ژاپن بهار وتابستان1403

تور ژاپن بهترین جاهای دیدنی ژاپن کدام‌اند؟ کوه فوجی، کاخ امپراتوری، موزه یادبود صلح هیروشیما، قلعه شوری، چهارراه شیبویا، پارک میمون‌های برفی، جنگل بامبو آراشیاما،

تور لحظه آخری تفلیس-02188487124

تور تفلیس یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین تورهای گردشگری در گرجستان است. پرواز تفلیس یکی از آن دسته پروازهایی است که گردشگران و مسافران

تور لحظه آخری باتومی

باتومی نحوه برگزاری تور باتومی به‌صورت مستقیم در گذشته تور باتومی گرجستان فقط با پروازهای غیر مستقیم انجام می‌شد. در حال حاضر یک خط پروازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزار تور قطر دوحه

هلدینگ گردشگری پارسا گشت