روسیه

راهنمای سفر به روسیه

روسیه پهناورترین کشور دنیا و همچنین یکی از همسایه های ایران نیز به شمار می رود. از همین رو کشور روسیه برای گردشگرانی که به جاذبه های تاریخی و فرهنگی علاقمند دارد و همچنین کسانی که عاشق ماجراجویی در دل طبیعت های وحشی هستند می تواند بهترین گزینه باشد.

تنوع فرهنگی و سنت های مختلف در این کشور به شدت به چشم می خورد، در واقع روسیه را باید مانند یک مقصد گردشگریپهناور و مجموعه‌ای از چند فرهنگ و جاذبه‌ی متفاوت ببینید. سفربه نقاط مختلف دنیا یکی از هیجان انگیزترین فعالیت هایی است که افراد دوست دارد در زندگیشان انجام دهند، از همین رو داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که باید قبل از سفر در اختیار داشته باشند

موقعیت جغرافیایی روسیه

پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی، و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای کاسپین، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد. روسیه با ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری روسیه کمتر از دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم مساحت قاره آفریقا است

پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور قرار دارد و بزرگترین شهر اروپا به شمار می رود.

و طبق آمار شماری که در سال  ۲۰۱۸ انجام شده حدود ۱۴۴,۵۲۶,۶۳۶ نفر در این کشور زندگی می کنند.

اطلاعات کلی کشور روسیه

زبان رسمی

روسی

واحد پول رسمی

روبل

شماره های اضطراری

فرودگاه های روسیه:

آب و هوای روسیه

با توجه به شرایط جغرافیایی که در کشور روسیه برقرار است، این کشور دارای آب و هوای متغیری است. در برخی نقاط یخبندان بوده ولی در نقاط دیگری از این کشور شرایط آب و هوایی مساعدی برقرار است. میانگین دما در این کشور بین مثبت ۳۷ درجه سانتی گراد و منفی ۳۷ درجه سانتی گراد نیز متغیر است.در زمستان و پاییز سرد است (لباس گرم به همراه داشته باشید.)

در ماه جولای دمای روسیه به شدت گرم است +19.2 درجه سانتی گراد و ماه ژانویه کمترین دما را دارد در حدود -6.5 درجه سانتی گراد.

بهترین زمان سفر  به روسیه

برای سفر به کشور روسیه بسیار مهم است که در فصل مناسبی سفر کنید، در برخی از ماه های سال اقامت در این شهر بسیار سخت است. بهترین زمان سفر در تابستان، ماه های تیر و مرداد که گرمترین ماه های سال در این کشور هستند می باشد. زمستان‌های روسیه فوق‌العاده‌اند، روزهایی که برف جلوه‌ای فوق‌العاده به همه‌چیز می‌بخشد. روزهای پایانی اکتبر که برابر است با ماه مهر (بارش های اولیه برف آغاز می شوند، و ماه‌های مارس و آوریل برابر با  اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت (آب شدن برف‌های زمستانی) برای سفر مناسب نیستند. در این روزها پیاده‌ روی در خیابان‌ها تقریباً غیرممکن است و برف‌های آب شده به همه جا نفوذ می‌کنند.

اما سفر به روسیه بستگی به شما و هدف‌تان از سفر دارد. اگر برای اسکی و ورزش‌های زمستانی می‌روید، ماه‌های نوامبر تا آپریل (آبان تا اردیبهشت) را انتخاب کنید. در این زمان هزینه‌ی اقامت در ریزورت‌های کوهستانی بالاست اما برای کسانی که دنبال زمستان‌های سرد روسیه هستند بهترین موقع است. برای شرکت در رویدادها و فستیوال‌های فرهنگی مثل «روز پیروزی» (9 می) اواخر بهار و اوایل پاییز (اردیبهشت و خرداد-مهر و آبان) را در نظر داشته باشید. تابستان‌ روسیه از ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا اواسط مهر) «های سیزن» است و بالاترین قیمت‌های اقامتی ارائه می‌شود. بنابراین بهتر است که از قبل همه چیز را رزرو کنید. در شهر سنت پترزبورگ قیمت‌ها بالاتر هم می‌رود و دلیلش به خاطر «شب‌های سفید» است که از 21 خرداد تا 11 تیر اتفاق می‌افتد. این شب‌ها آسمان روشنی دارد و اصطلاحا هوا گرگ و میش است.

 

چه داروهایی ببرم؟

قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مرزها برای عبور یک سری از داروها اعمال می‌شود. ورود کلیه‌ی داروهای کدئین‌دار ممنوع است. اگر هم مصرف دارویی دارید باید نسخه‌ی پزشکی داروها هم همراه‌تان باشد. جعبه‌ی کمک‌های اولیه برای خود درست کنید و داروهای زیر در کیف دارویی‌تان قرار دهید: استامینوفن، چسب زخم، کرم ضد آفتاب و ژل شستشوی دست، آنتی بیوتیک، باند و گاز و دماسنج.

یادتان نرود از دکترهای محلی تشکر کنید در شهرهای کوچک معمولا دکترها حق ویزیتی از مسافران نمی‌گیرند اما بهتر است به عنوان تشکر هدیه‌ای کوچک به آن‌ها بدهید مثلا شکلات، نوشیدنی خوشمزه یا مقداری پول.

 

کافه های پیشنهادی در کشور روسیه

در سفر به هر کشوری لازم است تا پس از گشت و گذار و خرید در مراکز خرید مقصد زمانی را به استراحت بپردازید، کافه بهترین مکان برای گذراندن چند لحظه ای و نوشیدن یک قهوه گرم است. بنابراین در راهنمای سفر به روسیه ما چند کافه در شهرهای کشور روسیه که از کیفیت خوب و فضای داخلی مناسب بهره می برند را نیز معرفی می کنیم.

آدرس: روسیه – مسکو Tverskoy b-r، ۲۶с۳، Moskva، Russia، ۱۲۵۰۰۹

آدرس: روسیه – سن پترزبورگ ul. Marata، ۱۱، Sankt-Peterburg، Russia، ۱۹۱۰۲۵

آدرس: روسیه – سارانسک Sovetskaya St., 55A | Mall RIO, 3 floor,   ۴۳۰۰۰۰

 

موقعیت جغرافیایی

از لحاظ جغرافیایی شهر سنت پترزبورگ در کناره‌های رود نوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌است. مساحت این شهر روسی ۱۴۳۹ کیلومتر مربع بوده و جمعیت حاضر در آن طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۷ انجام شده ۵۳۲۳۳۰۰ نفر است. سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ در کشور روسیه پس از مسکو هست.

جاذبه های گردشگری در کازان

برج سویوم بایک از زیباترین جاذبه های گردشگری کازان می باشد که براساس افسانه ها، داستان آن اینگونه نقل می شود که، شاهزاده سویوم بایک به خاطر اینکه با ایوان مخوف ازدواج نکند خود را از بالای برج به پایین انداخته. اما این برج ۱۰۰ سال بعد از حمله ایوان مخوف به کازان ساخته شده است.

آدرس: روسیه – کازان proyezd Sheykmana، ۱، Kazan، Respublika Tatarstan، Russia، ۴۲۰۱۱۱

یکی از برجسته ترین موزه های شهر کازان موزه هرمیتاژ می باشد، که هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. آثار ارزشمندی که در آن نگهداری می شود بازگوکننده ی تاریخ و سرنوشت روسیه می باشد.

آدرس: روسیه – کازان Yunkerskoye uchilishche، proyezd Sheykmana، ۳، Kazan، Respublika Tatarstan، Russia، ۴۲۰۱۱۱

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شهر کازان روسیه، کلیسای رسولان پیتر و پائول است. این بنای تاریخی در سال ۱۷۲۲ توسط Afanasievich Mikhlyaev ساخته شده و از معماری منحصر به فردی به خوردار است.

آدرس: روسیه – کازان ul. Musy Dzhalilya، ۲۱، Kazan، Respublika Tatarstan، Russia، ۴۲۰۱۱۱

شهر سوچی

در مرز غربی کشور روسیه شهری به نام سوچی قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای معروف روسیه است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. حدود ۳۵۰ هزار نفر در این شهر در حال زندگی هستند. جاذبه های دیدنی در این شهر عبارتند از: پارک ملی، کوهستان کراسنایا پولیانا، باغ گیاه‌شناسی

خرید در روسیه

بیشتر مغازه ها و فروشگاه ها در روسیه از دوشنبه تا شنبه بین ساعت های ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ یکسره باز هستند، ولی فروشگاه های مواد غذایی در روزهای تعطیل نیز به کار خود ادامه می دهند . لازم به ذکر است تعداد فروشگاه هایی که در ۲۴ ساعت شبانه روز بازند نیز رو به گسترش هستند.

توجه داشته باشید اشیای عطیقه ، با ارزش و آثار هنری و کار شده با دست از دیگر مواردی هستند که می توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان انتخاب کنید.

مراکز خرید در مسکو

Izmaylovskoe shosse, 73Zh building 2, Moskva, Russia, 105122

Kiyevsky Station Square, 2, Moskva, Russia, 121059

Petrovka Ulitsa, 10, Moskva, Russia, 107031

مراکز خرید سنت پترزبورگ

 Nevsky avenue, 35, Sankt-Peterburg, Russia, 191186

 Bolshaya Konyushennaya Street, 21, Sankt-Peterburg, Russia, 191186

 Sadovaya St, 28/30, Sankt-Peterburg, Russia, 191023

فستیوال های روسیه

شهر مسکو

 شهر سنت پتزبورگ

فستیوال شب های سفید که در اوایل ماه خرداد

 شهر کازان

درباره شب های سفید روسیه

کشور روسیه هر سال در اوایل فصل تابستان، پدیده ای اتفاق می افتد که به شب های سفید روسیه مشهور است. اگر چه این پدیده ی خارق العاده در چند شهر این کشور اتفاق می افتد اما قطعا در شهر سن پترزبورگ، زیبایی ای باورنکردنی و متفاوت از بقیه ی شهرها دارد و آن را به مکانی درخشان و بسیار رمانتیک تر از همیشه تبدیل می کند. اگر خواستید به شهر سن پترزبورگ سفر کنید، سعی کنید این سفرتان را به فصل تابستان و اوایل آن تقریبا ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه (۱۱ ماه ژوئن تا ۲ جولای) موکول کنید تا بتوانید از یکی از زیباترین جلوه های طبیعی طبیعت، لذت ببرید.

این پدیده ی منحصر بفرد، شب ها هم آسمان روشن هستند و یا حالت گرگ و میش دارد و این موضوع به این دلیل است که به علت وسعت مدار عرضی، طلوع و غروب خورشید به اندازه ای به هم نزدیک می شوند که خورشید دیگر نمی تواند در افق برود و در نتیجه شب ها روشن می مانند. شهر شمالی سن پترزبورگ، هر ساله حدود ۸ میلیون نفر گردشگر را به خود جذب می کند که خیلی از آنها، در فصل تابستان و برای دیدن این نادرترین پدیده، به این شهر می روند و به همین دلیل، فصل تابستان در این کشور و مخصوصا در شهر سن پترزبورگ، مملو از جمعیت می شود و باعث گران شدن بیش از اندازه هتل ها و استراحتگاه ها می شود.