جیپور

 

شهر تاریخی جیپور، پایتخت ایالت راجستان، یکی از معروف‌ترین و پرزرق‌وبرق‌ترین مقصدهای گردشگری در هند و تور هند است. خیابان‌های پرجنب‌وجوش رنگارنگ این شهر، ترکیبی از معماری‌های سنتی و مدرن است. هر گوشه‌ای که نگاه کنید، نشانی از فرهنگ غنی و قدیمی راجستان را پیدا می‌کنید. شکوه و عظمت گذشته‌ جیپور را به زیبایی می‌توانید در کاخ‌های باشکوه و معبدهای قدیمی‌اش ببینید.

این شهر جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد که هرکدام از آن‌ها یک شاهکار بی‌نظیر معماری هستند. به غیر از جاذبه‌های تاریخی، دیدنی‌های متعددی در جیپور در انتظار گردشگران است.

این شهر برای خرید کردن هم بسیار مناسب است و فرصت‌های زیادی برای خرید دارد. بیش از همه، بازارهای محلی و رنگارنگ آن مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و فرصتی عالی برای آشنایی با سبک زندگی سنتی و محلی در راجستان است.

در این راهنمای سفر، با شهر صورتی هند، بیشتر آشنا می‌شوید. این راهنمای سفر شامل جاذبه‌های گردشگری، آب‌وهوا، بهترین زمان سفر و هزینه‌های سفر به جیپور است

 

بهترین زمان برای سفر به جیپور از نظر آب وهوا

آب‌وهوا مهم‌ترین عامل برای تعیین زمان سفر به جیپور است. تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، هرگز تابستان‌های بلند و گرم جیپور یعنی از مارس تا ژوئیه را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید.

در این فصل دمای هوای روز تا ۴۵ درجه هم می‌رسد. این گرمای هوا با غبار و آلودگی هوا در کنار هم، شرایط غیرقابل تحملی را ایجاد می‌کند که اصلا برای سفر مناسب نیست و بدترین فصل سال برای سفر است. با وجود این اگر تصمیم گرفتید که تابستان به هند سفر کنید، حتما اتاق‌هایی را رزرو کنید که سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع داشته باشند. حتما در طول روز مقدار کافی آب بنوشید تا بیمار نشوید.

تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، هرگز تابستان‌های بلند و گرم جیپور  را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید

ماه‌های زمستانی یعنی از نوامبر تا فوریه، بهترین زمان سال برای سفر به جیپور است. در این فصل، هوا خشک، گرم و آفتابی است. از آنجایی که فصل اوج گردشگری در جیپور است، قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به بیشترین مقدار خود می‌رسد و بسیاری از هتل‌های مشهور، اصلا اتاق خالی ندارند. در اواسط زمستان، جیپور شب‌های خنکی دارد و دمای هوا تا ۵ درجه بالای صفر کاهش می‌یابد و در کمال تعجب به لباس‌های گرم نیاز پیدا می‌کنید.

جاذبه‌ های دیدنی و مکان‌ های جذاب و توریستی جیپور

از جاذبه‌های بسیار مهم و دیدینی شهر جیپور می‌توان به هاوا محل، قلعه آمر، قلعه جایگراه، کاخ شهر، رصدخانه جانتار مانتار، باغ وحش جیپور، موزه آلبرت هال و جال محل اشاره کرد.

جاهای دیدنی جیپور

جیپور، شهری است که آن را با رنگ‌های زنده و جذاب، خیابان‌های باریک و زندگی شلوغ و پرهیجانش می‌شناسند. آثار تاریخی این شهر، نشانی از گذشته‌ باشکوه و پرافتخار آن است که در گوشه و کنار آن قرار دارد و تعداد آن‌ها به‌قدری زیاد است که چندین روز برای بازدید باید وقت بگذارید. جیپور را با نام شهر صورتی می‌شناسند. به این دلیل است که بسیاری از سازه‌های آن با سنگ‌های صورتی این منطقه ساخته شده است.

جذابیت این شهر، توجه گردشگران سراسر دنیا را جلب می‌کند و مسافران از سراسر دنیا برای سفر به این شهر دیدنی برنامه‌ریزی می‌کنند. سفر به جیپور، مانند سفری به دل تاریخ است. با گذر از آثار تاریخی جیپور، گوشه‌ای از گذشته‌ پرشکوه فرمانروایان این منطقه را مشاهده خواهید کرد.

در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی جیپور آشنا می‌شویم که در طول سفر برای سر زدن به آن‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. این جاذبه‌ها فقط به آثار تاریخی محدود نمی‌شود و تنوع قابل‌توجهی دارد.

هوا محل یا هاوا محل

این بنا که با نام قصر بادها یا کاخ بادها نیز از آن یاد می‌شود، در مرکز تجاری شهر و جاذبه های گردشگری جیپور است. ساختمان هوا محل شامل پنج طبقه است و ساخت آن به قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد. سازنده این ساختمان شخصی به نام ماهاراجه ساوای پراتاپ سینگ است.

فرهنگ جیپور در گذشته به‌گونه‌ای بوده است که برای زنان محدودیت‌های زیادی ایجاد میکرده است؛ به‌طوری‌که زن‌ها حق نداشتند بیرون از کاخ بروند و با مردم در ارتباط باشند. دلیل ساخت این ساختمان به‌گونه‌ای که دارای تعداد ۹۵۳ پنجره باشد، آن بود که زنانی که مجاز به حضور در مکان‌های عمومی نبودند بتوانند از طریق این پنجره‌های کوچک با محیط بیرون ارتباط برقرار کرده و به دیدن مراسم‌ها و اتفاقات شهر بپردازند. این پنجره‌ها دارای نقوش زیبایی بوده است.

هوا محل یا هاوا محل-پارساگشت

دستور ساخت این بنا به دست همسر راجپوت بوده که به‌منظور دادن حس آزادی به زنان سلطنتی آن زمان بود، بدون آنکه مجبور باشند برخلاف آداب‌ و رسوم راجپوت و سخت‌گیری‌هایش به شهر بروند. این ساختمان با نقاشی‌های معروف کوچکش نیز شناخته می‌شود. این بنا از خاک صورتی ساخته شده است.

قلعه یا کاخ آمر

قلعه آمیر یا آمر یا آمبر، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور است که با فرودگاه جیپور ۲۴ کیلومتر و با خود شهر جیپور ۱۱ کیلومتر فاصله دارد. این قلعه در شهرک آمیر قرار گرفته و یکی از افتخارات این شهر به‌حساب می‌آید. این کاخ در سال ۱۵۹۲ به دستور راجا مان سینگ، فرمانده راجپوت، ساخته شد. معماری قلعه آمر ترکیبی از معماری راجپوت و هندی و اسلامی است. در ساخت این کاخ از سنگ مرمر استفاده شده است. همچنین می‌توان سنگ‌هایی به رنگ قرمز را در نمای این ساختمان دید.

قلعه یا کاخ آمر

افزون بر این می‌توان از معماری خاص این کاخ با اشاره به مواردی مثل نقاشی‌های دیواری، مشبک‌کاری‌ها، ستون‌هایی با تزیینات بی‌نظیر و موزاییک‌کاری‌های حیرت‌انگیزش نام برد که نشانگر نبوغ طراحان آن دوره بوده است.

کاخ شهر یا قصر شهر

کاخ شهر در مرکز شهر جیپور قرار دارد که در قرن نوزدهم توسط مهاراجه ساوای جای سینگ ساخته شد. معماری این قصر الهام گرفته از معماری‌های راجپوت، مغول و اروپایی است. امروزه بخش‌های مختلف این قصر به‌عنوان گالری‌های هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر آن، موزه‌ای نیز در این بخش قرار دارد که آثاری از جمله لباس‌های راجستانی، اسلحه‌های مغول، شمشیرها، نقاشی‌های دیواری، کالسکه‌، زره و … در آن نگهداری می‌شود.

عموم این آثار متعلق به مهاراجه‌های سابق بوده است. مساحت این کاخ بسیار زیاد بوده به‌طوری‌که یک هفتم مساحت کل جیپور را از آن خود کرده است. نکته جالب درباره این قصر آن است که هنوز خانواده سلطنتی جیپور از قسمت چاندرا محل که بخشی از مجموعه قصر شهر است؛ استفاده می‌کنند. چنانچه قصد بازدید از این محل را دارید می‌توانید از ساعت ده الی هفده به این مکان مراجعه فرمایید.

کاخ شهر یا قصر شهر-پارساگشت

رصدخانه جانتار مانتار

رصدخانه جانتار مانتار که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور بشمار می‌رود. بزرگ‌ترین ساعت آفتابی جهان در این رصدخانه قرار دارد که خود، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین رصدخانه‌های جهان است. ساخت آن مربوط به قرن هجدهم است که به دستور مهاراجه ساوای جای سینگ ساخته شد؛ وی علاقه بسیار زیادی به نجوم داشت. افزون بر ساعت آفتابی، این مجموعه شامل ابزارهای بسیاری در زمینه نجوم است.

رصدخانه جانتار مانتار از جاذبه های گردشگری جیپور
رصدخانه جانتار مانتار-پارساگشت

جال محل

از بهترین و جذاب‌ترین این جاهای جیپور می‌توان به این کاخ اشاره کرد. جال محل کاخی است که در دریاچه من ساگر واقع شده است. این کاخ کاملاً در آب شناور است و توسط ماهاراجه جای سینگ دو مرتبه بازسازی و گسترش داده شد.

از عجایب معماری این بنا همین بس که از پنج طبقه این ساختمان، چهارطبقه آن زیر آب است و با گذشت صدها سال هنوز آسیبی به آن وارد نشده است. کاخ جال محل یکی از معرف‌های معماری مغول‌ها بوده که نشان از استعداد و توانایی معماران مغول دارد.

کاخ جال محل ، رویایی‌ترین کاخ هند

قلعه نهاگرا یا ناهاگارا

این قلـعه که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور است که به‌منظور محافظت از شهر صورتی ساخته شده است. ایـن بنا که متعلق به قرن هجدهم می‌باشد، به دستور مهاراجه هاوای جی سینگ ساخته شد. این قلعه روی یکی از مرتفع‌ترین قسمت‌های شهر واقع است (روی تپه‌های آراوالی) و معماری آن ترکیبی از معماری هندی و اروپایی است.

جاذبه های گردشگری جیپور
قلعه نهاگرا یا ناهاگارا

الفنتستیک جیپور 

الفنتستیک، مزرعه‌ای پر از فیل است که شما می‌توانید با بازدید از این مکان، حسابی به فیل‌ها نزدیک شوید و یا حتی با آن‌ها بازی کنید. این مزرعه در قرن شانزدهم به وجود آمد به‌طوری‌که خانواده‌ای که علاقه‌مند به فیل‌ها بودند فیل‌هایی را آوردند تا افراد بتوانند با آنها بازی کنند، سوارشان شوند، روی آنها نقاشی بکشند و یا به آنها غذا دهند. اگر به حیوانات علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً به اینجا سر بزنید.

جاذبه های گردشگری جیپور