مورمانسک

 

مورمانسک بیش از ۲۰ کیلومتر در امتداد ساحل صخره ای شرق خلیج کولا، ۵۰ کیلومتری آب های آزاد دریای بارنتز و در حدود ۱۳۵۰ کیلومتری شمال سنت پترزبورگ امتداد دارد. بلندترین نقطه مورمانسک تپه ای در لبه شرقی شهر با ارتفاع ۳۰۵ متر است. روز ۴ اکتبر روز شهر مورمانسک است که در این به جشن و پاکوبی می پردازند. به لطف جریان گرم اقیانوس اطلس شمالی، مورمانسک یک بندر عاری از یخ است که آن را در بین سایر بنادر شمال و شمال غرب روسیه متمایز می کند. در تور شفق قطبی و روسیه نارون اکوتور می توانید از شهر مورمانسک و جاذبه های دیدنی آن دیدن کنید.

جغرافیا و آب و هوای مورمانسک

مورمانسک در منطقه اقیانوس اطلس- قطب شمال با آب و هوای معتدل واقع شده است. آب و هوای آن به خاطر نزدیکی به دریای بارنتز آن چنان که از مناطق نزدیک قطب شمال انتظار می رود، سرد نیست و تأثیر آن توسط جریان گرم اقیانوس اطلس شمالی افزایش یافته است. این عامل تفاوت شدید بین آب و هوای مورمانسک و آب و هوای اکثر شهرهای واقع در خارج از مدار قطب شمال را توجیه می کند.

جغرافیا و آب و هوای مورمانسک-پارساگشت

میانگین دمای مورمانسک در دی ماه منفی ۱۱ درجه سانتیگراد و در تیر ماه ۱۴ درجه سانتیگراد است. شب قطبی در مورمانسک از ۱۱ آذر ماه تا ۲۱ دی و روز قطبی از ۱ خرداد تا ۳۱ تیر طول می کشد.

جاذبه های دیدنی مورمانسک

شفق قطبی در مورمانسک

شفق قطبی در مورمانسک پدیده ای شگفت انگیز است که در شمال شبه جزیره کولا مشاهده می شود. وجود نورهای رنگی زیبا در آسمان در طبیعت وحشی اطراف مورمانسک شما را شگفت زده خواهد کرد. زیبایی محض! شما قادر خواهید بود شفق قطبی را با چشم غیرمسلح ببینید. دهکده ای به نام آرورا به معنای شفق قطبی بین پایتخت شفق شمالی یعنی مورمانسک و اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است که ۵۰ کیلومتر با مورمانسک فاصله دارد. در این دهکده آلودگی نوری وجود ندارد و با آرامش می توانید شفق قطبی در مورمانسک را مشاهده کنید.

یادبود آلیوشا

یادبود “برای مدافعان قطب شمال شوروی در طول جنگ جهانی دوم” یا آلیوشا یک مجموعه یادبود است که در سال ۱۹۷۴ میلادی بر روی تپه زلنی میس افتتاح شد و در ارتفاع ۱۷۳ متر بالاتر از مورمانسک و خلیج کولا قرار دارد. عنصر اصلی این مجموعه یادبود، پیکر یک سرباز شوروی با بارانی به همراه یک مسلسل بر دوش است. ارتفاع این بنا ۴۲ متر است که آن را به یکی از مرتفع ترین بناهای تاریخی روسیه تبدیل می کند. بهترین پانورامای مورمانسک در این منطقه شکل میگیرد.

یخ شکن هسته ای لنین

یخ شکن هسته ای لنین که در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است، اولین کشتی جهان با راکتور هسته ای است. این یخ شکن در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد تا ارتباط مسیر دریای شمال را تسهیل کند و ناوبری مداوم را در این منطقه تضمین نماید. این یخ شکن در سال ۱۹۸۹ از کار افتاد و به یک موزه تبدیل شد. در بازدید از یخ شکن هسته ای لنین می توانید موتورخانه، اتاقک، اتاق غذاخوری، واحد پزشکی و سایر قسمت های کشتی را ببینید. این یخ شکن یک میراث فرهنگی با ارزش برای فدرال روسیه به شمار می رود.

یادبود ملوانان کشته شده در زمان صلح

ویژگی غالب معماری یادبود “ملوانان کشته شده در زمان صلح” برج فانوس دریایی شش ضلعی به ارتفاع ۱۷.۵ متر است. کلیسای نجات دهنده روی آب ها در سکوی بالایی قرار دارد. نزدیک فانوس دریایی یک لنگر کشتی وجود دارد که یک کپسول آب دریا در زیر آن قرار دارد. در طبقه اول فانوس دریایی می توانید یک تالار موزه یادبود پیدا کنید. در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۹، در کنار فانوس دریایی، قطعه ای از کابین زیردریایی هسته ای کورسک نصب شد که بنای یادبودی بود بر زیردریایی هایی که در زمان صلح از بین رفتند.

موزه هنر منطقه ای مورمانسک

این موزه در مرکز تاریخی مورمانسک در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های سنگی شهر و در کنار میدان پنج گوشه قرار دارد. مجموعه موزه بیش از ۱۰۰۰۰ اثر دارد. در این موزه می توانید نقاشی های هنرمندان قرن ۱۸ تا ۲۱ میلادی، مجموعه فوق العاده هنر های گرافیکی از جمله گرافیک های خلق شده توسط هنرمندان لنینگراد را ببینید. بخش بسیار بزرگی از این موزه هنر را آثار هنرمندان مورمانسک تشکیل می دهد. بخش هنرهای تزئینی و کاربردی بخشی از موزه هنر است که نمونه هایی از صنایع دستی روسیه را نمایش می دهد.

 

موزه نیروی دریایی ناوگان شمال

موزه نیروی دریایی ناوگان شمال دارای نمایشگاه های مربوط به تاریخچه توسعه زیردریایی های هسته ای و کل ناوگان شمالی روسیه است. موزه شامل حدود ۶۵۰۰۰ اثر است که مهمترین بخش از میراث دریایی روسیه است: انواع مدل های کشتی، سلاح، پرچم و بنر، وسایل شخصی، جوایز، اسناد و عکس های ملوانان، نقشه ها و آثار هنری.