اطلاعات گردشگری آگرا

آگرا

آگرا یا آگره که در زبان انگلیسی agra  نامیده می‌شود یک شهر تاریخی و گردشگری می‌باشد که در کشور هند و در سواحل رودخانه یامونا قرار دارد. این شهر تاریخی در ۲۰۶ کیلومتری جنوب پایتخت ملی هند، دهلی نو واقع شده است و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از نقاط مختلف دنیا می‌باشد. اگرچه آگرا، این شهر بسیار کوچک شبه روستا، به تاج محل مشهور است اما این شهر آثار بی‌نظیر بسیاری را در قلب خود و اطرافش جای داده و این سرزمین را به بهشت عاشقان تاریخ تبدیل کرده است. جاذبه های آگرا شامل بنا های تاریخی همچون معابد، مقبره ها، قلعه ها، باغ ها، کاخ ها و همچنین بازار های محلی و خیابان های شلوغ و زیبا می‌باشد.

 جاذبه های گردشگری

۱- تماشای طلوع آفتاب تاج محل | Taj Mahal

تاج محل آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده است و بنا به دستور پنجمین امپراتور گورکانی هند، شاه جهان، به منظور یاد بود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل، در قرن ۱۷ام ساخته شده است. در ساخت این بنای اعجاب‌انگیز، که بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی طراحی شده، کاملا از سنگ مرمر سفید استفاده شده و توسط یونسکو جزو میراث جهانی شناخته می‌شود. تاج محل در واقع به وسیله ۲۰.۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به خصوص ایران ، شبه قاره هند ، آسیای میانه و آناتولی تاج محل ساخته شده که همین امر سبب شده تا یکی از عجایب هفتگانه دنیا نیز محسوب شود.
 Taj Mahal Replicas in India that You Must Visit
تماشای طلوع آفتاب تاج محل | Taj Mahal-پارساگشت

۲. ارگ سرخ آگرا یا قلعه لعل | Red Agra Fort

ارگ آگرا که به خواهر تاج محل نیز مشهور می‌باشد در قرن ۱۶ میلادی به دست محبوب ترین امپراتور مغول، اکبر کبیر، در ناحیه آگرای هندوستان بنا شده است. از بناهای باشکوهی که در این قلعه وجود دارد می‌توان به ناژینا مسجد، کاخ اکبر، کاخ بنگالی و کاخ جهانگیر اشاره کرد. این قلعه‌ی عظیم تاریخی که با مساجد و قصر های مجلل خود افسانه های شرقی را برای میهمانان خود بازگو می‌کند، یکی از سه میراث جهانی یونسکو در آگرا است و به نام های لال کیلا و کیلا-ا-اکبری نیز معروف است، زیرا که در ساخت آن از سنگ ماسه و سنگ قرمز استفاده شده است. ساختمان های عظیم و با‌شکوهی که در این سازه‌ی با‌شکوه وجود دارند، اوج جلال و کمال امپراتوری مغولان را رخ جهانیان می‌کشند.
قلعه آگرا در هند (Agra Fort)،قلعه سرخ |پارساگشت
ارگ سرخ آگرا یا قلعه لعل | Red Agra Fort-پارساگشت

۳. فاتح پور سیکری | Fatehpur Sikri

فاتح پور سیکری به معنی شهر پیروزی که یکی از جاذبه های آگرا در شهر متروکه امپراتور اکبر می باشد که در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری شهر آگرا قرار گرفته است. این شهر در قرن شانزدهم میلادی، با استفاده از ماسه سنگ های قرمز ساخته شده است. این مکان، در اصل یک شهر مستحکم می‌باشد که بسیاری از بناهای موجود در آن؛ همچون پنج محل و بلند دروازه هنوز هم کاملا سالم هستند و همین امر سبب شده تا این مکان به یک میراث جهانی در یونسکو تبدیل شود.
فاتح پور سیکری، امپراتوری رهاشده مغول‌ها
۳. فاتح پور سیکری | Fatehpur Sikri-پارساگشت

۴. مقبره اعتماد الدوله | Tomb of Itimad-ud-Daulah

یکی دیگر از جاذبه های آگرا موجود در آگرا است که با عنوان کودک تاج محل نیز مشهور است، مقبره میر غیاث بگ، وزیر شاه جهان (که بعداً با نام اعتماد الدوله شناخته میشد) می‌باشد. این بنای زیبا، نخستین آرامگاهی است که در هند با استفاده از سنگ های قیمتی مرمر ساخته شده است. هنگامی قدم در این مقبره می‌گذارید، گویا قدم در تاریخ آگرا گذاشته اید؛ و این موضوع برای دوستداران تاریخ بسیار اعجاب انگیز و جالب می‌باشد.
مقبره اعتماد الدوله آگرا هند | tomb of i'timād-ud-daulah | شیوار سیاوشان
مقبره اعتماد الدوله | Tomb of Itimad-ud-Daulah-پارساگشت

۵. چینی کا روضه  | Chini ka Rauza

در ساحل شرقی رودخانه یامونا، بنایی مسحور‌کننده به نام چینی کا روضه به جهت تقدیر از نخست وزیر دربار شاه جهان مغول، به نام علامه افضل ملا خان، ساخته شده است. سبک معماری این بنای با‌شکوه نیز تلفیقی از سبک معماری ایرانی و هندی می‌باشد، که می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند. گردشگران می‌توانند پس از بازدید از مقبره اعتماد الدوله، از این بنا نیز دیدن کنند.
Chini Ka Rauza, Agra - Timings, History, Best time to visit
چینی کا روضه  | Chini ka Rauza-پارساگشت

۶. سیکاندرا  | Sikandra

سیکندرا  که به انگلیسی ” Sikandra ” نامیده می شود، نام شهرکی‌ است که در نزدیکی شهر آگرا در ایالت اوتار پرادش در کشور هندوستان واقع شده است و آرامگاه جلال الدین محمد اکبر سومین و بزرگترین پادشاه سلسله گورکانیان هند و همچنین مقبره اکبر، آرامگاه بزرگترین پادشاه هندوستان، در این شهر بنا شده است.
سیکندرا | پارسا گشت
سیکاندرا  | Sikandra-پارساگشت

۷. ورینداوان | Vrindavan

یکی دیگر از جاذبه‌ های آگرا که در فاصله ۷۰ کیلومتری آن قرار دارد، ورینداوان نام دارد. این مکان که از محل های  مقدس محسوب می‌شود، یک مکان بزرگ زیارتی برای هندوها و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور هندوستان می‌باشد. به شما توصیه می‌کنیم برای بازدید از ورینداوان، در ماه اکتبر تا مارس اقدام کنید تا تجربه‌ی لذت بخشی را برای خود رقم بزنید.
Mathura and Vrindavan to be soon connected via cruise service | Times of  India Travel
ورینداوان | Vrindavan

۸. مقبره اکبر | Tomb of Akbar

مقبره اکبر، آرامگاه بزرگترین پادشاه هندوستان، به نام اکبر می‌باشد. معماری بی‌نظیر این مقبره که همچون اغلب آثار گورکانی از معماری ایرانی الهام گرفته شده، آن را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه های آگرا تبدیل کرده است. این آرامگاه، در سیکاندرا واقع در حومه آگرا قرار دارد و قدمت آن، به سالهای ۱۶۰۵ تا ۱۶۱۸ برمی‌گردد. این بنای تاریخی و زیبا نیز، کاملا از ماسه سنگ و سنگ مرمر سفید ساخته شده است. چیزی که مقبره اکبر را از دیگر مقبره های پادشاهان مسلمان متمایز می‌کند، این است جهت آن به جای اینکه به سمت خانه کعبه باشد، به سمت طلوع خورشید می‌باشد.
مقبره اکبرشاه آگرا
مقبره اکبر | Tomb of Akbar-پارساگشت

۹. مسجد جامع آگرا | Agra Jama Masjid

مسجد جامع آگرا که به مسجد جمعه نیز مشهور است، یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های آگرا است. این مسجد باشکوه که در قرن هفدهم بنا شده، به دستور شاه جهان، از امپراتوری های بزرگ مغول، ساخته شده و در آن زمان به دلیل علاقه‌ی او به دخترش، جهان آرا بگوم، این بنا به وی اختصاص داده شده است. مسجد جامع آگرا، کاملا از سنگ ماسه قرمز و سنگ مرمر سفید ساخته شده است و نشان‌دهنده‌ی نبوغ و شکوه مغولان در آن سال‌ها می‌باشد. اگر قدم به داخل این مسجد با عظمت بگذارید، حتما می‌توانید متن های فارسی که شاه جهان در مدح و ستایش جهان آرا نوشته است را مشاهده کنید.  جالب است بدانید که امروزه نیز به طور مداوم، نماز جمعه در این مسجد برگزار می‌شود.  

آب و هوای آگرا

آب و هوای آگرا استوایی است با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی این منطقه ، آب و هوای آگرا عموما گرم و مرطوب است و میانگین دما در روزهای گرم سال 40 درجه و در روزهای سرد سال 10 درجه اندازه‌گیری شده است و در کل می توان گفت که آگرا دارای سه فصل خشک ، فصل باران های موسمی و زمستان می باشد ، تابستان های آن بسیار گرم است به صورتی که ممکن است  دمای هوا حتی به بالای 45 درجه سانتی گراد نیز برسد ، از ماه آوریل تا ژوئن هوا گرم است و به همین دلیل در این فصل در آگرا گردشگران زیادی را نخواهید دید زیرا هوای آگرا در این فصل بسیار خشک ، غبار آلود و نسبتا شرجی است و در نتیجه برای سفر به آگرا نامطلوب است ؛ ویژگی فصل موسمی باران های شدید و رطوبت بالا است که از ماه جولای تا سپتامبر طول می کشد و احتمال رعد و برق ، باد و باران ، رگبار و طوفان گرد و غبار وجود دارد . اگر قصد سفر به آگرا در این فصل را دارید پیشنهاد می کنیم  لباس های مناسب این آب و هوا را حتما به همراه داشته باشید ، البته هر چند باران در تمام طول روز نمی بارد  اما هر روز بارندگی وجود دارد . در فصل موسمی صرف نظر از باران هوا همچنان بسیار گرم و مرطوب است . در ماه سپتامبر، این فصل به پایان می رسد و آب و هوای آگرا به سطح قابل تحمل تری می رسد. البته حتی در طول زمستان نیز آب و هوا نسبتا گرمسیری است و میانگین دمای هوای زمستان در طول روز حدود 31  درجه سانتی گراد است و برای سفر به آگرا زمستان ها بین اکتبر تا آوریل زمان مناسبی برای سفر به اگرا محسوب می شود ، هر چند در شب های زمستان ممکن است هوا کاملا سرد باشد  ولی روزها آفتابی و معتدل است و شرجی نیز نمی باشد . به طور کلی در ماهای ژانویه ، فوریه ، مارس ، نوامبر و دسامبر، آب و هوای آگرا خوب با دمای معتدل است و می توان به آگرا سفر کرد ، به طور میانگین گرم ترین ماه می و سردترین ژانویه است ، ماه جولای نیز مرطوب ترین ماه سال و نوامبر خشک ترین ماه سال در آگرا محسوب می شود .
آژانس پارسا گشت تهران واقع در خیابان گیشا

محتوای جدول

اطلاعات بیشتر:

کارگزار تور ژاپن

ژاپن ژاپن | کشور ژاپن ژاپن یا جزیره ژاپن کشوری واقع در آسیای شرقی و شمال غرب اقیانوس آرام است. از دیگر همسایگان ژاپن کره

جاهای دیدنی تایلند

جاهای دیدنی تایلند ر شرق آسیا، تایلند، کشور هزاران معبد و هزاران لبخند، به یکی از پرطرفداران‌ترین نقاط گردشگری جهان تبدیل شده است. کشوری که

تور ویتنام1403-02188487124

ویتنام سرزمینی افسانه‌ای است که زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیری دارد. این سرزمین بلند و باریک که در جنوب شرقی آسیا و در کناره‌های دریای چین جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات گردشگری آگرا

هلدینگ گردشگری پارسا گشت